DVVJ på gång
Efter drygt års dagligt arbete har jag gått i mål med dels DVVJ (Dal Västra Värmlands Järnväg); dels Dalslands kanal - två banor i en och samma bana.
Banorna har byggts enligt DEM-metoden, vilket skapat problem med höjderna eftersom Radio Mobile mäter de täta skogarnas trädtoppshöjd och sjöarnas i stort sett verkliga höjd. Mellan mark och vatten har 10-20 meter höga stup skapats.
Det har gått åt träd och vattenytor, som frestat på grafikkortet. Det handlar kanske om 50.000-100.000 träd, kanske fler enligt ett grovt överslag jag gjort. För att klara detta har jag använt mig av viss standardisering.
Men det anmärkningsvärda är slutsummeringen:
DVVJ (Dal-Västra Värmlands Järnväg): Järnvägen från startpunkt Mellerud till målpunkt är enligt Trainz-mått 4 mil + 4.493 meter. I verkligheten är DVVJ sträckan Mellerud - Bengtsfors 4 mil + 3.779 meter. Differensen på 714 meter torde bero på stora problem i Trainz med sträckan Billingsfors - Bengtsfors östra
Dalslands kanal: Från Österbosjön (startpunkt) till Lelången (målpunkt före Bengtsfors-slussarna) stiger kanalen i Trainz 40,93 meter. I verkligheten är stigningen samma sträcka 41,7 meter, således en differens på 0,77 meter!
Första målsättningen har varit att bygga DVVJ Mellerud-Bengtsfors och parallellt Dalslands kanal.
Den andra målsättningen är att inte ett enda kuid-nummer skall saknas när banan inom kort läggs ut i Forum. Således har jag sparat varenda cdp-fil alltsedan banbygget påbörjades. Dessa har förts samman i ett paket. En viss reservation för de inbyggda objekten.
Bilden är från den s k 20:e slussen där den svängbara järnvägsbron har konfigurerats så att järnvägssignalerna och bron stämmer överens. LAns Tor V och Bjornl:s Norrsundet avvaktar fri passage.
Banorna är klara liksom paketet med cdp-filer. Nu återstår finlir och test i annan dator samt att producera manualen. Sen åker banorna ut.
Nisse
|