Hej!
Något märkligt hände mig häromdagen. Jag sitter och bygger på en rutt i Trainz 2012. Har använt mig av STL-material på två vägkorsningar. Strax före den ena korsningen så finns en grupp med växlar. När tåget skall passera genom växlarna så lägger AI-föraren om dessa i rätt riktning. Syns på det gula hänglåset över växlarna. Men när nästan alla vagnar passeras så lägger plötsligt växlarna om till sina ursprungliga lägen.
Jag misstänkte att det kunde vara något av vagnarna och bytte om dessa till andra typer. Detta därför att hänglåset blinkade då och då när vissa vagnar passerade. Men icke. Felet fortsatte. Så jag misstänkte något med STL-vsi och tog bort dessa.
Provade och fortfarande urspårningar. Tog bort allt STL-material och då passerade tåget utan problem. Byggde tillbaka STL-korsningen igen och till min förvåning så fungerade alltsammans. Så tydligen var det något som kortslöt systemet i början. Möjligen var det för att jag hade clonat materialet från den andra vägkorsningen.
Tänkte bara berätta detta utifall någon kommer att uppleva detsamma. Här är
en liten filmsekvens. När loket kommer fram till den första Vsi'n så upphör förarens kontroll över växeln. Den lägger om till sitt ursprungliga läge med urspårning som följd.
Banan är som sagt under uppbyggnad så det ser lite naket ut. Testar då och då för att se om allt fungerar innan jag lägger till all "kosmetika".
Hälsningar