Citat:
Ursprungligen postat av Basse
Ljudupptagning har jag ingen utrustning för i dagsläget.
|
Jag kan alltid prova med min kamera att få upp ljud. Åtminstånde när tåget är i gång och rör sig, SLs dörrar...
Sedan har ajg lagt märke till att CW-RCn har använt ljud från T44:an, så fråga gärna Mawkish eller vem som är upphovsmannen för de ljuden om du kan återanvända dem. t.ex. ljud från hjul som "scratchar" mot rälsen vid växlar... har CW-RCn dessa ljud så ser ajg inget problem emd att du kan ha dem också.
har annars en bunt X10-or och en VästTrafik X11 uppe på Youtube, samt en X12 som avgår från plattform på min dator, om du är intresserad.
http://www.youtube.com/user/RailCarADDE Dessa är filmer, men kan laddas ner och konverteras till ljudfiler med hjälp av 3-partsprogram. Har orginalfilmerna och fler X10-Filmer på datorn också.
EDIT: Kameraljuden är antingen Stereo eller surround. Jag rekommenderar att man använder 1 kanal från ljuden till mono, istället för att slå ihop alla 5 kanaler. Vid stereo så kan du prova att slå ihop dem till Mono. Audacity räcker nog för detta. Den har jag använt mycket själv vid filmredigeringar... men dessa kamera är nog den ljudarsenal jag har just nu. Funderar på att köpa mig en Röde Videomic Pro framåt våren för ljudinspelningar till Ljud-blueprint för RW.