Ämne: X2000 Projekt
Visa ett inlägg
Gammal 2014-03-27, 01:06   #166
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Ja, man tycker ju att det borde räcka. Jag har provat modellen i andra 3D program och jag hittar inget fel där. Alla normaler är rättvända och projektionen av texturen är också rätt.
Skumt verkligen, för är normalerna fel så ser man rakt igenom geometrin så det är i stort sett uteslutet.

Nu har jag experimenterat mer och kommit fram till (tror jag) att det är materialet, eller rättare sagt, något jag gör fel med materialet.
Här är två 100% standardkuber men som ni ser på "taket" så sker samma konstigheter
De är varken speglade eller kopierade, utan bara skapade direkt ovanför boggierna.

Beta 04.jpg

Anledningen till att jag tror att något är skumt med materialet eller texturen är att det bara sker då jag använder en environmental map. Kanske har jag gjort den fel, inte helt 100 på hur en sådan skall se ut. Just nu är det bara en grå dummytextur.

Kikar man på nosen på föregående bilder sker inte det där med att det blir mörkt.
Nosen är speglad på samma sätt som resten av karossen och lägger man på en vanlig "icke-environmental" material så blir det inga konstigheter

I dokumentationen står det att environmental map skall vara i kubisk form...men, om jag använder en grå dummytextur, hur stor roll spelar det egentligen?

Jag kan ju köra med en något tråkigare variant av materialval bara för att få det att funka,
men det ser bäst ut med BumpSpecEnvMask.

("Kika på detta tidigare inlägg med ett annat material applicerat på geometrin (dock annan diffus, men det spelar ingen roll)")
Kika på detta inlägg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE

Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-03-27 klockan 01:11.
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat