Visa ett inlägg
Gammal 2003-02-03, 18:16   #4
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

När du byggt modellen färdig och satt textur på den så ska du se till att ingen del av modellen är makerad sedan väljer du "export" i 3d studio/gmax

Om det är ett hus så ska du gå till

..Auran\Trainz\World\custom\scenery\

Väl där ska du skapa en ny mapp. Till exempel dala_hus_01

Gå sedan in i mappen och och exportera din modell dit. Var noga med att modellen får samma namn som mappen!

Skriv också .im i filnamnet annars vet exportmodulen inte om det ska vara .pm eller .im

När du sedan lyckats exportera din modell och även kopierat texturen till samma mapp är det dags att skapa en textfil som ska heta

config.txt

Så här _kan_ en config för hus se ut.


kuid <KUID:xxxxx:25001>
light 1
kind Scenery
region Sweden
type House
Obsolete-table {
}
username Lanthus 1
description Lanthus 1
trainz-build 1.3
category-class BH
category-region-0 SE
category-era-0 1950s
category-era-1 1960s
category-era-2 1970s
category-era-3 1980s
category-era-4 1990s
category-era-5 2000s
asset-filename lanthus_1
author Ditt Namn
contact-email din@mail.com
license "Copyright 2003 Ditt Namn free for private non-commercial use"


Du måste ta reda på vad du har för ID hos auran. Om du är medlem på deras forum loggar du bara in på Planet Auran och tittar på din profil så ska där finnas ett nummer. Ersätt xxxxx med ditt nummer.

Bygger man bostadshus ska den andra nummerserien börja på 25000 och eftersom det är ditt första hus blir det då 25001. Sedan ökar man på för varje nytt bostadshus.

Olika saker har sin nummerserie. Allt detta står i en PDF-fil som går att ladda ner här

http://www.auran.com/trainz/creation...P_COMPLETE.zip

Jag vet att det blir mycket info på en gång nu men när man väl gjort detta ett par gånger blir det enklare.

Och som sagt. Vi hjälper dig gärna om det skulle strula till sig.

Lycka till

/Fredrik
Forumvärd
Fredrik besöker inte forumet just nu