Ämne: X2000 Projekt
Visa ett inlägg
Gammal 2014-07-24, 01:24   #654
zaphr89
Medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard

Hej.

Jag kan kanske svara på några av dina synpunkter då jag har hjälpt Kungsfisk lite med vissa tekniska detaljer på tåget.

Citat:
[*]Färgerna på gaspådraget/dynamisk broms i HUD:en är helt okej, men jag föredrar att man kan gasa 0-100 då pådraget i verkligheten är steglöst och att det inte bara har sex stycken lägen. Om du behåller det skulle jag helst se att dom heter V1, V2, V3, V4, V5 samt V6. Nu är det bara det första läget som heter V1 medans det andra heter bara 2 osv.
Pådgraget/elbromsen är som du korrekt påpekade steglöst.

Citat:
G
G står för "Gångläge."
Jag tyckte det var lite trevligare med dom svenska namnen i stället för generiska engelska namn, därav 1-7 etc. Jag är inte helt säker på vad snabbromsläget heter, 8, N (nödbroms) eller S?

Citat:
[*]Oavsett gaspådrag drabbas man av Wheelslip De Luxe när man kommit upp i ca 140 Km/h. Under denna wheelslip accelererar loket brutalt snabbt upp till ca 185 Km/h. Jag lyckades gasa från 140 till 185 när pådraget stod på V1 på bara några sekunder. Man får även anmärkning i slutet att passagerarnas komfort inte var den bästa. (Eller om det berodde på bromsarna som tar väldigt hårt?)
Det kan bero på att du hade gamla, felaktiga dragkraftsvärden på ditt X2.
(Förut hade motorvagnen lika många hästar som en Siemens Taurus )

Wheel slip är något jag inte har finlirat så mycket med än men mitt mål är att få till det så att man bara slirar vid låg fart, låg adhesion (typ regn/is) och bara vid dom högsta pådragen. Tyvärr är Railworks adhesions-simulering helt trasig, men man kan komma hyffsat nära på persontåg där vagnvikter/tåglängder inte varierar för mycket.

Angående ditt problem med scenario så kan jag inte kolla det just nu då jag bara har min iphone, men min gissning är att det kan vara någon siffra i simulerings-filen som bara påverkar AI:n som jag har missat?

Tror inte timetablern tar hänsyn till scripts etc.

William
zaphr89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat