Visa ett inlägg
Gammal 2014-09-10, 14:14   #4
Rogge
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Vad är det för Windows, 32-bit eller 64-bit? 32-bit har bara stöd för max 4GB medans 64-bit (7/Home/Premium) har stöd för max 16GB.

Tumregeln är att köra med samma minnen, storlek/hastighet/märke, och att helst inte blanda storlekar samt att kolla med minnestilverkarens sida att minnesmodulerna är testade i just det moderkort du har. Vissa moderkort tillåter dock att man blandar storlekar, men jag undviker det alltid. (gammal vana...) Kolla i manualen till datorn vilka minneskonfigurationen den stödjer.

Jag har jobbat med att sätta ihop proffesionella videoredigeringssystem, både OS X och Windows, och vi använde alltid minnen från Kingston och använde deras minneskonfigurator för att hitta rätt minnen. (Din dator hittar jag dock inte i deras konfigurator.)

När man bytte minne på en HP Workstation typ Z420, Z620 eller Z820 kände datorns BIOS av det och man fick under uppstart trycka F1 för att "godkänna" bytet. Händer det dig? Om inte hade jag gått in i BIOS och kollat om det är något som skall ändras. (kolla manualen)

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat