Nu igen!?
BFo5 1419
Det går undan på järnvägen som man säger. Måste vara väldigt tråkigt för er att titta på dessa vagnar, de ser ju i princip likadana ut allesammans. Så här kommer en lång text med massa siffror och årtal för att roa er lite:
BFo5 heter denna vagn, nära släkting till CFo5 som synes, och den har en lite krokig historia.
Ursprungligen så bygges mellan 1900 och 1904 18 stycken vagnar littera BFo1 (Bara BFo fram till 1902) som var (precis som CFo1 som förra vagnen jag byggde härstammar ifrån) en vagn med öppna gavelplattformar, 91-boggier samt insänkta resgodsdörrar på gångjärn. Halva vagnen var resgodsavdelning och halva andraklassavdelening med fyra kupéer. Samtidigt som man började modernisera CFo1: orna så gjorde man samma sak med BFo1 och samtliga vagnar byggdes om på samma sätt som CFo1 mellan 1925 och 1927 då de fick resandeänden av vagnen inbyggd, men här behöll man litterat. Från 1927 byggdes vagnarna om till BFo5 och då fick de -07-boggier, båda vagnsändarna inbyggda, gångpassage förbi resgodsavdelningen, samt skjutdörrar på sidorna. Minst 16 av vagnarna blev ombyggda på detta sätt, de sista två är jag osäker på, men det verkar som om de blev kvar som BFo1: or. BFo5: orna blev i alla fall ombyggda en gång till från 1931, då sattes lanterninfönstren i resandedelen av vagnen igen och man rev ur den andraklasskupé som var vägg-i-vägg med resgodsavdelningen för att utvidga denna. Det är i det utförandet som vagnen ovan är i. Om man tittar noga så kan man se den gråa panelen igenom fönsterparet närmast resgodsdörren.
En BFo5:a, nummer 1349 skrotades 1940 efter en olycka i Åmotsfors.
Individen härovan 1419 byggdes av Aktiebolaget Arlöfs Mekaniska Verkstad och Waggonfabrik år 1904 som BFo1 och byggdes om till BFo5 någon gång mellan 1927 och 1930. Mellan 1931 och 1936 så fick vagnen det utseende som den har på bilden ovan.