Visa ett inlägg
Gammal 2014-10-30, 20:01   #7
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Tackar för erbjudandet, men väntar nog med det digitala ett tag. Tanken var att försöka få ihop nått till så liten kostnad som möjligt. Därför tänkte jag analogt och manuella växlar. I länken (Piko digital-ombyggnads guiden) visar han bl.a. hur han byggt upp landskapet på sin anläggning med papp och kartong med gips över.

Finns ju mer bra tips på billigt material man kan använda, t.ex. Biltemas gummikork till banvall och Biltemas högtalarmatta till gräs.

Vet att mj är en dyr hobby, men hitta en länk i nått av mj-forumen till en, som byggt en anläggning för runt 100 pund inkl. tåg och trafo. Nu var det inte mycket mer än typ ett titt-skåp med ett par växlar. Men det var ändå väldigt imponerande!

Är uppe i 900kr nu för ett lok och fyra godsvagnar och tänkte det skulle utgöra det rullande tillsvidare. En gammal Lima trafo har jag och den fungerar. Nu vill jag få ihop en bra spårplan och köpa spår och hyllorna. Skulle helst velat köpa spår beg., men på Tradera verkar det bara vara Lima spår som är riktigt billigt (och det vill jag inte ha!). Blir nog att bita i det sura äpplet och köpa nytt. Vet dock inte om jag ska köpa Roco Geoline, Tillig Elite eller nått annat?

Tror jag ändrar mig och kör på 2 hyllplan (längs ena väggen bara). Om jag tar 118x38 planen, så får jag 236cm att bygga på. Jag kommer hamna in lite på soffan (armstödet), men sätter höjden till 125cm.

Om nån vill/kan hjälpa mig med en spårplan, så får ni gärna göra det. Ni har måtten ovan och jag vill ha en liten station med rundgångsmöjlighet, ett eller två uppställningsspår/fabriksspår och ett litet lokstall.