Hittade en artikel + ritning av ovan nämnda lok och blev sugen att bygga det, så nu är det kommet
en bra bit på väg.
LKAB i Sverige beställde 1922 2 st. kraftfulla växellok av Hamar fabriken i Norge. Dessa tanklok skulle då sköta
växlingstrafiken i Narvik. De var väldigt starka men klumpiga och dessutom så elektrifierades malmbanan från Sverige
till Norge och då ersattes de 2 ångloken med el lok i slutet av 1920-talet. TGOJ köpte då de 2 övertaliga ångloken
(Na 89 och Na 90) för att sättas in i växling i hamnstaden Oxelösund där de förblev en längre tid, men ersättes så
småningom av SJ N lok. De 2 loken blev då stående en tid i Eskilstuna innan SJ kom att låna dem för
växlingstjänst i Göteborgs hamn under senare delen av 1940-talet.
Loken blev Skandinaviens starkaste tanklok med dragkraften 14.2 Mp (Jfr stortanken SJ N2 10,6 Mp).
STH sattes till 40 km/t.
Vikt 81,5 ton.
Modellerade Na 89 brandskadades i Göteborg 1947 och blev återsänt till Eskilstuna där det slutligen
skrotades 1955.
Na 90 återvände också till Eskilstuna och blev sysslolöst. Det skrotades 1964.
TGOJ Na 89:
I Trainz där jag förmodat loket målades enligt TGOJ "standard"?????: