Ämne: Tane
Visa ett inlägg
Gammal 2014-12-21, 22:17   #62
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Det här är ju egentligen en upphovsrättshistoria. Att gå in och ändra i andras verk är mer eller mindre brottsligt.Ingen torde anmärka på att man använder sig av förändrat material i sin egen bana - men lägger man ut banan utan nödvändiga tillstånd blir man en brottsling, även om det är i det mindre formatet.

Om N3v:s avsikt är att sätta stopp för brottslig avsikt är det bra. Brottslingar har vi alltför gott om. Är avsikten en annan får man väl kolla upp med N3v om bakgrunden.

När jag lägger ut en bana i Forum - det har ju blivit ett antal - ingår ett skriftligt meddelande om att det är fritt fram att ändra i banan, vilket jag f ö uppmuntrar. Det innebär inte att jag godkänner ändringar i enskildas objekt.

Om jag inte ger skriftligt tillstånd får man inte ändra i banan. Bygger jag om banan så att den nya kan betraktas som ett eget verk är det OK

Det finns exempel på föreningar som plankat en artikel rakt av till sin medlemstidning. Det har kostat pengar.

Nisse

Nisse
Nu menade jag naturligtvis för eget bruk på din egen dator, något som bör vara fullt lagligt. Det är eventuell spridning som är olaglig. Däremot, är det DRM så blir det ju olagligt att göra något pga man inte får gå förbi skyddet.

Dessutom är det viktigt ur inlärningssynpunkt - om man inte har några saker att titta på som exempel så är det svårt att förstå hur man ska göra. Det första jag gjorde när jag ville lära mig mer om Trainz var att gå in och se hur de medföljande banorna var byggda. Däremot sparade jag inte ner dem i ändrad form utan tittade enbart. Men inte ens det får man göra i TANE. Jag tycker iaf att de borde kunnat tillåta att folk gick in i editeringsläget men kanske inte kunde spara det. Det är som jag ser det en väldigt viktig sak för inlärningen att kunna göra så.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat