Det har tagit ett tag sedan senaste vagnen, för jag var tvungen att bygga om stora delar av korgen igen, men nu är den här, låt mig presentera: tredjeklass/resgodsvagn CFo.
CFo 1284
Även detta är en gammal bekant, nämligen den vagnstyp som senare blev CFo5 som vi såg i moderniserad variant i förra etappen. Man byggde mellan 1900 och 1907 totalt 26 vagnar med littera CFo och det ändrades till CFo1 1909 då man började tillverka CFo-vagnar för kontinentaltrafiken som då fick littera CFo2.
De två första vagnarna skiljde sig till utseendet, vilket jag påpekat tidigare, men jag har nu hittat varför de skiljde sig. Dessa två första vagnar var smalare, hade skjutdörrar och bara fyra kupéer med tredjeklass, istället för fem, för att dessa skulle kunna gå som följevagnar till kungavagnarna. (Man hade en smalare normalprofil utomlands, därav att vagnarna var smalare, så att man kunde köra med dem ute i Europa) Dessa två såg likadana ut hela sina liv.
Men resterande vagnar såg ut som denna modell gör fram till 20-talet, då de som jag förut berättat om byggdes om till den spännande vagnstypen CFo4. Man byggde då in ena änden av vagnen, den som passagerarna satt i, men lät den andra änden behålla sin öppna gavelplattform. Alla dessa vagnar, både som CFo/CFo1 och CFo4 hade istället för skjutdörrar, vikdörrar som var insänkta i nischer i vagnssidan för att inte sticka ut så mycket då de var öppnade.
Längs ut i resgodsänden av vagnen fanns en lite kupé för konduktören.
Individen, nummer 1284 byggdes 1901 av Aktiebolaget Södertälje Verkstäder och byggdes om till CFo4 1925. Så här såg den ut på leveransfotot.