Visa ett inlägg
Gammal 2015-04-05, 23:33   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Visa inlägg
Lite gammal tråd men passar bra till min lilla analys av aktiviteten av tågsimulatorer och jag har funderat lite av och an på detta under en längre tid
Genom åren har det varit ganska bra aktivitet här i Sverige när det kommer till tågsimulatorer, dock inte lika stor som i länder som Storbritannien och Tyskland.
Tåg och ruttbyggare har kommit och gått och nya byggare till de simmar som finns på marknaden. Simulatorer överhuvudtaget har ju aldrig varit särskild stort just i de nordiska länderna även om det har producerats en hel del genom åren, men exempelvis Finland har ju alltid haft väldigt låg om knappt någon aktivitet alls men däremot på flygsimulatorsidan så har ju de och har fortfarande större aktivitet än Sverige.

Jag tror att folk är mer av en betraktare än att de själva vill vara aktiva och skriva. Att observera i bakgrunden vad som händer och intresset tror jag absolut finns för tågsimulator, men att folk i största allmänhet pysslar med hobbyn i det tysta. Det skulle vara jätteroligt om fler ville börja skriva och bidra med alster till hobbyn

Jag tycker att denna hobby är jätterolig att pyssla med och avkopplande när man är ledig från jobbet, man har ju följt med forumet sedan urminnes tider (Någon som kommer ihåg forumet på MSN forum-tiden?)
Och njutit av allt fint som har kommit ut till de olika simmarna. Jag tror att simulatorhobbyn kommer fortsätta på ungefär samma nivå som idag fast utvecklingen av själva simmarna går ju framåt med tiden, som nu med TANE och TS2016 med unreal-motorn.
Tyvärr går ju utvecklingen snarare emot mera spel än modifierbara simulatorer. Titta på hur Dovetails gör sina pengar - det är genom att sälja nya banor mm. De är alltså inte så intresserade av själva grundmekaniken, simulatorn. Utan det säljer banor. Trainz börjar tyvärr också gå emot det hållet med allt mera nedlåsning av kommersiellt material. Det enda som hindrar N3V för att ta det steget mer är väl att de traditionellt varit usla på att göra banor mm - de är helt enkelt inte bra på det.

Att sedan 3e parts tillverkare som Jointed Rail gör en egen simulator tycker jag bara ytterligare pekar emot att trenden är att sälja innehåll. Varför skulle en 3e parts tillverkare ens vara intresserad av att stödja annat innehåll än sitt eget på ett enkelt sätt - det stör ju liksom deras främsta ursprungsaffärsidé.

Själv hoppas jag på Open Rails men det känns inte som att den utvecklingen direkt rusar, även om de nu tydligen skall släppa version 1.0.
De är iaf de som är mest "immuna" emot köpa färdiga saker affärsidén genom att deras kod är GPL och alltså kan förbättras av vem som helst.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat