Visa ett inlägg
Gammal 2003-02-14, 13:13   #7
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Orsaken är också att i MSTS fungerar signalsystemet enl Lidingöbanans "gamla" signalsystem, d v s först till kvarn får först åka. Tågen tar själva signalerna.

Om du t ex står vid en signal A som visar grönt/klart så visar nästa signal B varsamhet/sakta och nästa signal C stopp och nästa signal D stopp.
Tågen tar alltså 4 signaler "på raken". Har däremot ett motgående tåg tagit någon av dessa signaler så får man stå kvar på rött (det är därför man t ex i JBJ kan få vänta upp till över en halvtimme innan man får grönt!)

Ett annat knep att få det att losnna är att backa ca 10 meter (förutsatt att man då inte passerar någon signal som visar stopp) så att man på så sätt talar om för mötande tåg att det kan fortsätta! Dessutom kan man om det visar sig att aktiviteten är riktigt illa lagd få stopp på enkelspårssträcka i JBJ för att därefter mötas av motgående tåg! Men det brukar bara vara att redigera avgångstiden på 5-10 minuter i AE så löser det sig