Sådär ja en liten update. Har dåliga och bra nyheter. Började för nån vecka sedan att jobba på tåget igen. Fick dock börja om från början då jag inte hittade mina gamla filer. De ligger säkert på datorn någonstans men orkade inte spendera allt för mycket tid på att leta efter dem.
Så jag är nu nästan där jag var tidigare, om man räknar bort boggierna, dessa har jag inte börjar på än. Främst för att jag känner att jag Inter har tillräckligt med referensmaterial, men detta är enkelt löst. Bara att sticka ner till stationen och fota lite. Har även påbörjat UV-mapping lite smått och gjorde även ett snabbt texturtest på fronten. Har några småsaker som ska göras sedan tänkte jag påbörja mellanvagnen. Därefter är det detaljer på sidorna och taket som ska göras, samt fronten och kopplet. Sedan är det även boggierna kvar. Därefter ska UV-mappning, textur, normalmap och ambient occlusion-map göras. Tänkte baka in AO i texturen. Har märkt att det blir så mycket snyggare med detta. Sist tänkte jag göra animationer och därefter är utsidan klar och jag tänkte fokusera på att få tåget i simulatorn korrekt och kanske släppa en första version.
Hytt och insida blir ett senare projekt, men vill även få detta gjort så snart som möjligt efter första släppet. Men vill gärna få ett körbart ö-tåg till simulatorn så snart som möjligt.
Antalet polygoner vet jag inte vad som blir ett bra tal. Funderar på hur 40k blir. Den gamla versionen som jag har i simulatorn just nu, tror jag ligger på 80k och min per vagn. Har testat med 6st ihopkopplade och märker ingen större negativ effekt på min FPS. Men då har ju jag även en rätt biffig dator. Vet inte hur bra spelet är optimerat och hur det skulle klara av 120k per tågsett. Annars borde versionen till UE4 klara av det. Den kommer väl troligtvis klara av det.
Känner mig dock aningen oproduktiv. Finns en rätt stor perfektionist i mig som gör att mycket görs om när denne del av mig hittar något som inte är helt hundra. Detta kan väl både vara bra och dåligt, får ett mer verklighetstroget alster men det tar längre tid såklart.
Postar en bild när jag påbörjat mellanvagnen tänkte jag. Ha det gött i sommarvärmen.

Øresundståg (X31K)
Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
|