Ämne: Y2r/y2k
Visa ett inlägg
Gammal 2015-08-04, 20:37   #193
Bengtel
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Skicka ett meddelande via MSN till Bengtel
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av granders Visa inlägg
Dør lykke stänger dörrarna utan varningsljud. . Start aktiverar ljudet och stop hindrar motorvagnen från att lägga i 4e körläget när dörrarna väl stängts. Det är ingen dörrmanöverpanel, utan en s.k igångsättningspanel. Stop hindrar motorvagnen från att sticka iväg

Jag förstår nog inte vad du menar.. Du skiftar aldrig växel under körning på Y2. Du har ditt kör-bromsreglage med 8 lägen broms varav det 8e aktiverar magnetskensbromsen. Du har även 8 körlägen varav det 8e inte är ett fast läge utan ett s.k kickdown-läge. Det är automatlåda på Y2, så den växlar upp och ner själv beroende på motorvarv och belastning.
Är det något jag missat eller är det som för mig att gasreglaget upplevs som steglöst? Borde det inte vara endast åtta fasta lägen? Men vad vet jag? Finns ju en anledning till att jag inte blev lokförare :P
En annan lite intressant sak är att jag inte kommer upp i 180 km/h. Kan vara något jag missat.
Annars är det en fantastisk modell. Har sedan barndomen nästan haft en löjligt stor kärlek till Kustpilen och äntligen har man fått chansen att köra den!
Bengtel besöker inte forumet just nu   Svara med citat