Del 15 av många
Södertörns Villastad, 47,9 kilometer från Nynäshamn, 7,1 till Älvsjö. DEM-kartans höjd väldigt bra; verklighetens 36 m ö h blev 37,45. Däremot hamnade spåret snett. Statioshuset borda ha hamnet 285 meter bakåt i banan.
Stationens blev en knepig sak. Tilll mitt förfogande hade jag två spårplaner; dels en från 1919, dels en från 1977. Båda redovisade två tågspår och inget annat. Men jag hade också bilder – och dom visade fyra spår.
Efter ett samtal med min SNJ-sakkunnige bakade jag ihop spårplaner och bilder till en möjlig accaptabel lösning. Godsmagasinets placering kan synas som märklig. När stationen byggdes ut i samband med ytong- och oljeleveranser, hamnade godsmagasinet i bangårdens ena ände.
Inte fullt en kilometer norrut uppördes 1960 Farsta hållplats på en hög bank. Plattformen var dock kort. Passagerare i sista vagnarna fick hoppa ner på spåret och sedan kravla sig uupp på perrongen.
Att bygga Farsta hpl inte det lättaste. Trappan bestr av fem stycken Stone Steps som vantrivs med varandra. Staketet förändrar sig i höjd- och sidolägena beroende på från vilken vinkel man ser hållplatsen.
Gångtunneln känner kanske någon igen som Lans nya Vägtunnel, som alltså fungerar bra som järnvägstunnel. Innan tunneln kom till fick eleverna i skolan bredvid järnvägen ta sig över banan för att komma till idrottsanläggningarna på andra sidan.
Nisse
|