Hej
Ska kolla på Microsofts hemsida. På din fråga om man tjänar bra på att göra 3D modeller kan jag bara svara det beror på.
Är man duktig och öppnar eget kan man nog tjäna ganska bra eftersom det krävs inga dyra investeringar. En snabb dator + mjukvaran 20.000 kr. Jag har själv köpt en del 3D av reklambyråer och ganska enkla objekt som tar kanske 1 till 2 dagar att göra brukar kunna kosta ca 15.000 till 20.000 kr. En animation på ca 20 sek kostar ungefär 150.000 kr.
Jag själv är anställd av ABB i Ludvika och tjänar vad som skulle förmodligen kallas normalt fastän jag bygger 3D modeller i mitt yrke. Däremot så sparar ABB en massa pengar mot vad det kostar att köpa 3D objekt externt.
Att komma igång och lära sig 3D kan vara ganska svårt för den oinvigde men är man ihärdig så går det att lära sig till slut. Jag är själv på nybörjarstadiet men har trots det byggt några riktigt avancerade former. Men jag lär mig för varje dag som går. Jag är mer van att använda illustrationsprogrammet Adobe Illustrator, vilket man har stor nytta av när man lär sig LightWave. Illustrator borde vara ett perfekt program för att göra MSTS texturer.
Mvh
Mats Findell
Grängesberg
|