Hej alla konstruktörer av spår och banvallar!
Jag är en gammal naturvetare. Har därvid studerat, förutom växter, jordmåner och berggrund runt omkring vårt klot. Med den bakgrund jag har vill jag göra några påpekanden vad gäller banvallar. Materialet till banvallarna hämtas i regel i närområdet. Någon import av banvallsmaterial från andra länder är av ekonomiska skäl ofta inte aktuellt. När man använder eget material, såsom sand och krossad sten, så är det så, att ju varmare klimatet är desto rödare är stenen och sanden. Ett undantag är om kalksten används - den är nästan alltid ljust vitaktig i hela världen. Ett näraliggande exempel är Tyskland. Den som reser med tåg eller bil från exempelvis Jylland och söderut mot alperna kommer att finna att bar jordbruksmark blir rödare ju längre söderut man kommer. Det beror i regel på att järnet i jorden fälls ut och rostar - ju varmare, desto mer rost (och rödaktig jord). Ett annat känt exempel är Australien - jorden och berggrunden är extremt rostfärgad. Vad vill jag komma med denna mycket korta föreläsning? Jo, banvallar i Sverige är nästan aldrig röda, nästan alltid grå. Äldre spår är föralldel rödbruna av rost från rälerna och rullande materiel, men kom alltid ihåg den gråa granitfärgen. Den är vanligast i Sverige.
Vänligen