Visa ett inlägg
Gammal 2016-08-06, 16:44   #3
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Några tankar. Jag tror att det blir svårt att få till det med blocksignaler, man måste ju kunna ge signalbesked för avvikande huvudspår och det kan ju inte en blocksignal göra.

Växling får i verkligheten inte ske på kör i huvudsignal om det inte står i stationens (driftplatsens) säkerhetsplan, alt efter muntligt tillstånd från tågklareraren. Jag saknar detta i MSTS/OR lika mycket som du gör, jag skulle verkligen önska att simmen kunde skilja på tåg och växlingsrörelser och tillåta separata signalbesked för tågväg och växlingsväg. Antagligen svårt att få till.
Jag förstod nästan det. Har ju haft problem med tågmöten när jag bara kört med blocksignaler. Läst om OR:s signalhantering i manualen, som är väldigt omfattande, men fick mest huvudvärk

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
På en station med enbart infartssignal, vilket är ganska vanligt än idag, finns det S-tavlor placerade där mellansignalerna annars hade stått. Dessa har betydelsen "tågvägs slutpunkt" och här måste tåget stanna.
Där sa du något! Det finns ju en scriptad S-tavla i det äldre signalpaketet. Är det en mellansignal tro? EDIT. Det var den inte. Ett script som inte verkar kunna påverka något.


Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
För att få köra vidare, måste något av följande vara uppfyllt:
  • Stationen är obevakad med ställverket ställt till fri genomfart. Detta framgår på tågordern och möten kan därmed inte ske.
  • Tågklareraren har gett körtillstånd
  • Om möte måste dessutom föraren muntligt ha bekräftat med tågklareraren att mötande tåg inkommit
Trist att det inte verkar fungera i OR (vad jag vet).
__________________
Och detta hälsar Patrik!

Senast redigerad av patsun den 2016-08-06 klockan 17:05.
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat