Jag lovade ju att jag skulle ta kort på den äldre 200-meters tavlan och så har också skett, dessutom så blev det lite extra information på köpet! Så med paddan (i brist på bättre) i högsta läge kommer nu lite bilder och information, hoppas du ursäktar Nisse att jag brer ut mig lite i din tråd, är ju i alla fall i samma ämne!
Jag lyckades hitta informationen om 200-meterstavlornas krav i TTJ och där står det bara att de finns och är försedda med en siffra för hundratalet meter (2 för 200 osv).
200skylt beskuren.JPG600skylt beskuren.jpg
Här är två stycken, som synes placerade lite olika höjd över marken
Tog också ett kort på den nyare typen av kilometertavla, som består av en skylt på vardera sida om stolpen. Kilometertavlorna sitter på vänster sida om det vänstra spåret i längdmätningens riktning. I detta fallet är det på Nedspårssidan.
Dock är jag skeptisk till 2,2 meter rök som det står i föreskrifterna, mera åt 1,5 meter!
Ny km-tavla beskuren.JPG
Jag tycker dock att de äldre tavlorna är snyggare än de nya. Fast det verkar ju vara en gemensam standard nu med hur tavlorna är utformade för fästen o dy.l.
Jag tänkte jag skulle delge er en detalj som kanske inte är allmänt känd, apropå längdmätningen.
I rälslivet så är det inskrivet metertal var 20:e meter, ibland står också kilometertalet.
Km i spår beskuren.jpg
Vid pilarna kan man se metertalet. Då kan man också lägga märke till den lilla förskjutningen mellan Nedspår och Uppspår beroende på att det är en högerkurva. Det är det övre spåret, Nedspåret, på bilden som håller den officiella längdmätningen som står i linjeboken.
Det skrivs också en del annat i rälslivet!
Radie i räl beskuren.jpg
I detta fallet så är det information om radie på 2877meter och en övergångskurva på 40meter och h gissar jag kan vara rälsförhöjning (dosering).
Sådär lite information för de som är intresserade på Fredags eftermiddagen...
mvh
Håkan