Videon va informativ och säkert till nytta för dom som förstår engelska och inte kände till hur lager fungerar. Eftersom det är N3V:s egen video, så undviker dom problemen i hur det är utformat, även fast han visar det!
Jag vet inte om det som jag skriver kommer att själva eller hjälpa men kommer att påpeka och visa lite saker, en del har jag tjata om förut.
Lager:
Precis som LA:n skriver så är lager ett bra sätt att minimera påverkan från närliggande objekt av liknande typ, ett typexempel kan vara att man har många Trackside objekt (signaler, tavlor, växlar mm) nära varandra. Om man då delar in ruttlagret i flera mindre lager så kan man placera "rätt" objekt i "rätt" lager.
Eftersom man också kan låsa och gömma lager så kan man undvika att påverka fel lager.
I min demobana så har jag gjort så här, det kommer att fyllas på med fler lager efterhand!
T Demolager.jpg
Bild 1
Ett annat sätt att komma åt objekt som ligger nära varandra är att flytta kameran, brukar räcka med ett halvt varv eller testa från sidan/rakt ovanifrån.
Problemet med hur Trainz hanterar lager uppstår i sambandet med Ruttbyggandet och Sessionsbyggandet, och också med hur man väljer att spara, vilket jag tänker visa med lite bilder.
Jag började med att skapa ett till lager i respektive rutt och sessions flikarna och sedan döpte jag om lagrerna (bara för att jag kan).
T Layers 4st.jpgT Layers 3st.jpg
Bild 2 och Bild 3
Sedan så placerade jag ut en skylt i varje lager döpt med samma namn som lagret.
T Skyltar 4st.jpg
Bild 4
Sedan så sparade jag rutten och en ny session (eller default).
Jag öppnade sedan session och då ser det ut som på Bild 2 och på Bild 4.
Öppnade sedan rutten och då ser det ut som på Bild 3 och på bilden nedan:
T Skyltar 2st.jpg
Bild 5
Som synes på bilderna så "försvinner" sessions lagrerna och det skapas ett nytt sessions lager när rutten öppnas på nytt, detta innebär att dom objekt som ligger i sessionslagret inte finns i rutten längre utan bara i det sessionslagret som dom är placerade och de objekten kommer man bara åt genom att öppna den sessionen som lagret tillhör.
Det stora fel som N3V har gjort (enligt mig) är att tillåta skapande, redigerande och sparande av sessions lager i rutteditorn, det skapar bara otydlighet och också problem med sparande av banor.
Så här skrev du Nisse i denna tråd
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36373:
Citat:
Kan lösningen ligga i hur man sparar? Jag gör ALLT i sessionsläget, sparar och mergar sedan över till routen. Så har jag arbetet allt sedan de första stapplande stegen in i 2010.
|
Varför gör du så?
Och detta innebär ju att du arbetar i sessionslagret hela tiden?
Tycker detta beteendet bäddar för problem och att objekt till synes "försvinner"!
En annan sak som sades i videon är att baseboards och terrängförändringar sparas i ett eget ruttlager som inte vi ser eller kan påverka, och dessa förändringar kommer att synas i alla tillhörande lager både rutt och session.
Spara:
Ett stort problem med möjligheten att arbeta med sessionslager i ruttläget är att det som sparas i arbete med rutten inte nödvändigtvis sparas i rutten. Objekt som placeras i ett lager och/eller som namnges sparas i sitt lager, som skyltarna på bilderna. Det stora problemet uppstår när man vill manipulera information i propertyrutan och att det ska sparas i rutten.
Jag gjorde ett test och lade in två växlar med mitt script i rutten. Detta är propertyrutan efter inställning av växeln.
T vx10 40.jpg
När jag öppnade rutten och kollade växeln så fanns det inställda värdet kvar (vilket jag inte trodde, men talar för att det initialt sparas i rutt och session, kräver kanske lite mer testning). När jag sedan ändrade till en annan hastighet i växeln och försökte spara så började problemen!
T vx10 70.jpg
Eftersom det bara är en förändring i properyrutan så registrerar Trainz det som en ändring till sessionslagret även fast jag arbetar i ruttlagret, idiotiskt, om man då bara sparar en session och sedan öppnar i rutten så kommer hastigheten på växeln att vara 40km/h medan i sessionen 70km/h.
Det ända sättet att garanterat spara allt det som skapas eller förändras i ruttläget är att ALDRIG spara en session från rutteditorn.
Jag har ingenting emot att det går att ändra saker i sessionen men de olika lägena borde vara helt separerade.
Denna bild visar de olika alternativen man får om man väljer att använda sig av mitt sätt att spara:
T Kombinerad.jpg
Vid arbete i rutteditorn:
- Välj exit surveyour i menyn
- Välj Save i rutan som visas (bild uppe till vänster)
- Välj Overwrite existing route, Do not save session (bild nere till vänster)
Om det bara visas ett alternativ, som bilden uppe till höger, placerar man ett objekt (scenery, trackside mm) i rutten och tar sedan bort det (om man vill) och sedan spara.
Detta kanske upplevs som omständligt men bättre det än att behöva ändra hundratals propertyrutor igen och igen...
Det finns också en Save variant i menyn, borde fungera på samma vis som beskrivet ovan, fast jag litar inte på den varianten.
En annan grej som jag tycker man borde göra direkt är att stänga av AUTOSAVE-funktionen, eftersom den tillsynes sparar lite hur som helst, antagligen (icke testat) så sparar den en ny rutt om det är förändringar i rutten och en ny session om den upplever att det bara är sessions förändringar.
Jag har använt mig av det förfarandet jag beskriver och när jag vill skapa en session eller använda mig av QuickDrive så gör jag det genom sessions valen, aldrig via rutteditorn.
Jag har säkert missat något..
mvh
Håkan