Visa ett inlägg
Gammal 2017-03-22, 16:13   #8
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

När du väl klurat ut hur man kopplar ihop mastrarna med slavarna (de synliga signalerna) enligt Pursches beskrivning så är det inte mycket skillnad mot andra signaler som bara är att sätta ut så att de fungerar. Skillnaden är ju att den synliga signalen inte behöver sitta där den gäller på spåret om man säger så. Sedan är det bara lite inställningar som ska göras i mastern.

Om du är intresserad av den äldre signaleringsprincipen med semaforer, så rekommenderar jag att du kollar på de två exempelbanor som medföljer mitt signalsystem. Det brukar var lättare att se på hur det faktiskt ska se ut jämfört med att bara läsa. Banorna tillsammans med min ganska gedigna guide (som du kanske redan försökt att förstå dig på) till det äldre signalsystemet ger nog en ganska bra bild av hur det fungerade.

Är det modern signalering som intresserar mest så rekommenderar jag att fråga här på forumet, det finns många som är duktiga (till skillnad från mig själv) på detta.

Jag tror att det är mer inställningar som måste göras och som man måste förstå i den äldre signaleringsprincipen. I den moderna sköter signalerna sig själva mer bara man ger dem rätt namn och placering på bangården.