Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid
Den här tämligen ensidiga debatten handlar tavlan"Försignalering". Går man upp några bilden finns den tydligt med stationsbenämning "LAn". Så ser den ut - om Blomsson godkänner den.
|
Står redan under den bilden vad som gäller, som jag också hänvisade till.
Citat:
Han hänger gärna upp sig på saker och ting som exempelvis beklagligt skrivfel. Försignaltavlan skulle ha varit Försignal, den med ljus och stor rund skiva.
En hygglig beskrivning av JVS Fvsi 2/3 tycker jag. Försignalen ersätter verklighetens JVS Fvsi. Omfattningen vet jag inget om. Den som heter Försignal baliser har inget med min bana att göra..
|
Skrivfel kan alla göra, men hur kan jag veta vad som är skrivfel!!
Vad menar du här?
Menar du att JVS Fsi 2/3 ersätter den fysiska Försignalen från verkligheten i Trainz eller menar du att tavlan Försignalering (eg. Orienteringstavla för huvudsignal) ersätter den fysiska Försignalen från verkligheten i Trainz?
Försignalbaliser blev det därför att du var otydlig, skrivfel eller ej...!
I din tidigare post skriver du följande:
Citat:
Försignaltavlan är viktig. Den används i allt större utsträckning i stället för försignalstavlan med ljus och stor rund skiva.
|
Om jag nu ersätter den andra "Försignaltavlan" med försignal så blir det inte mer korrekt för det.
Tavlans användningsområde är de som jag beskriver tidigare och inga andra, att den i större utsträckning skulle användas istället för fysiska försignaler är, ursäkta uttrycket, rent skitsnack.
Det finns en äldre signaleringsform i System M (TAM) som innebär att en signal kan visa en grön, även fast nästa signal är i stopp och inte försignaleras av en fristående försignal, då finns det en "Orienteringstavla för huvudsignal" på försignalavstånd. Var detta finns framgår av linjeboken!
Dessa äldre signaleringsformer får inte förekomma i nybyggnationer och kommer successivt att försvinna.
Citat:
Presignal (tioöringen) använder jag i betydelsen Om 1.000 m. Stämmer väldigt bra med mitt måttverktyg. Att den har andra betydelser har jag känt till länge.
Beställt tangentbord för försynskadad och bokat tid hos optikern – framtiden ser ljus ut. Häng med, Blomsson!
Nisse
|
Detta har jag också svarat på förut, finns INGET i tavlan som har med avståndet att göra. Om det vore så, så skulle tavlan sitta överallt som det är 1000m till något? Går väl att mäta upp vilket mått som helst och få det till att stämma för en påhittad betydelse av en tavla...
Jag undrar vem det är som ska hänga med och faktiskt ta till sig informationen som ges på detta forum! Men tror du mig inte på mitt ord så får jag väl skicka TTJ och ett gäng TDOK till dig så får du läsa själv!! Eller också får jag väl rita en massa bilder på de olika situationerna, om det nu skulle hjälpa!
Men kanske är andra som är intresserade!
mvh
Håkan