Citat:
Ursprungligen postat av ekv
Tack för svaret Blomsson!
Ett förtydligande svar: Jag uppfattade inte om de s.k. återledningarna var nedgrävda i rör/kanaler förbi stationer.
Ytterliggare en fråga: Är det av säkerhetsskäl som man minimerar antalet "luftburna" starkströmsledningar, typ hjälpkraftledning och återledningar, på stationsområden?
|
Som utav en händelse (jo jag lovar) så hade jag en bild på norra änden (mitten snarare) i Vingåker.
Hjälpkraft beskuren.jpg
Den röda fyrkanten är hjälpkraften som försvinner ner i marken för vidare transport in till teknikhus.
Den blå är återledningen. Om den bara är nedgrävd eller ligger i kanal och kommer upp på andra sidan eller om den också går in i teknikhus eller liknande utrymme vet jag inte, span krävs!!
Den gula fyrkanten påvisar bara de omnämnda Teknikhusen, det närmast är ett nybyggt, eldriftens kanske! Den byggnaden till vänster (som knappt syns) är Teknikhuset för signal men som på min tid iaf även huserade eldriftens saker (därför lite överraskad över det nybyggda huset).
Som synes så är det inte långt mellan Teknikhus och starkströmmens nedgång. I den andra änden så är det betydligt längre, kan bero på att det är både perrong och vägbro, i övrigt ser det i stort sett likadant ut.
Kan mycket väl vara säkerhetsskäl till varför kablarna grävs ner. Kan ju också sammanfalla med att kablarna ändå ska in i Teknikhuset och att skicka luftledningar dit in är ju inte speciellt säkert heller, så två flugor på smällen kanske! Ska spana lite vid tillfälle hur det ser ut vid vägkuren med tanke på hjälpkraften.
Citat:
Ursprungligen postat av ekv
Blomsson nämner ett antal skåp/inneslutningar för elektriska anslutningar. Tre av dessa typer tror jag inte finns i Trainz:
1. Signalkur
2. Kiosk
3. Teknikhus
För hugade byggare kunde kanske dessa vara något att sätta tänderna i?
Vänligen
|
Signalkuren har jag hållit lite på och börjat med, därför att jag tänkte göra den själv som ett första objekt i och med SP2. Däremot så har jag mått och bilder (eget gjort allt).
Signalkuren är egentligen tre typer av kur:
- Signalkur (85-kur) en dörr på gavel.
- Vägkur, en dörr på vardera gavel, batteri o likriktare i den bakre med en undre lucka för hjälpmedel till vägskyddet. Sedan sitter det minst en låda på sidan ofta två stycken för reglering av vägskyddet.
- Signalkur (variant) är egentligen en vägkur med två dörrar men utan vägskyddets attiraljer, men plats för batterier mm på baksidan.
Kiosken är väl egentligen samma tanke, fast den har jag inte fixat mått och bilder på än, men ska vid ett lämpligt tillfälle.
Teknikhus för reläställverk har jag ju mitt över järnvägen så borde väl inte stöta på några större problem (om det inte är någon som reagerar på en tok som springer runt med tummaträ förstås).
Teknikhus för datorställverk är det en bit bort till så det får bli ett senare projekt.
Om det är jag, LAn eller någon annan som gör dessa objekt är väl inte så viktigt utan att det blir gjort och med hög klass...
mvh
Håkan