Visa ett inlägg
Gammal 2017-05-16, 14:50   #7
blomsson
Medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det Blomsson benämner Teknikhus har Bengan gjort och som han döpt till Elcentral. Det kommer att finnas i det paket med elskåp som är på G.
Bengans Elcentral är inte samma typ som Teknikhusen för Järnvägen, hade tyvärr ingen på bild, får ordna något!
Teknikhusen för järnvägen (både mod-59 och datorställverken) är standardiserade byggnationer, men vid större stationer så används även specialbeställda utrymmen. I Katrineholm är teknikhuset utformat som en vagn! Även utrymmen för eldriften kan vara specialbeställda, finns även det i Katrineholm, en stor byggnad mitt på stationsområdet.

Vän av ordning kanske undrar, men alla små stationer är ju inte mod-59 eller datorställverk hur är det då? Själva manöverapparaten satt ofta i anslutning till tågexpeditionen om det fanns resandeutbyte, relärummet(teknikhuset) var då placerat i källaren på stationshuset eller i ett angränsande utrymme.
Så man kan klara sig utan ett specifikt Teknikhus beroende på ställverkstyp.

Jag klurade lite på återledningens beteende, och blev mer och mer säker på att den går rakt igenom stationen och inte in i några teknikutrymmen, eftersom återledningen fångas upp av sug-transformatorer och i Vingåker så sitter det en ca en kilometer ut på linjen mot Högsjö.

mvh
Håkan
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat