Ämne: Thor i Tane
Visa ett inlägg
Gammal 2017-05-17, 23:42   #43
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Jag tror att lapmvreden kan vridas hur mycket som helst, men att vertikalt betyder av och horisontellt betyder på. Då kan man välja om man vill begränsa dem till 90 grader i TANE eller om du vill att man ska kunna vrida dem flera varv så det verkar som att de kan vridas fritt runt-runt.

Ska slänga ihop en demoanimation åt dig!

Det har du helt rätt i. Men det borde bara vara så enkelt att man ser till att vattenytan på det översta segmentet är snedställt lika mycket som vattenglasen lutar. Animationen gör du lämpligen upprätt stående, alltså i Z-led. Sedan när du sätter ut attachmenten i hytt-meshen så roterar du den bara runt Y-axeln så kommer vattenpelaren att luta lika mycket när du kopplar ihop dem i configen.

Den där lilla ventilen är väl egentligen inte så intressant då ingen människa lär märka att den saknas på modellen. Men i alla fall, är det möjligt att förstora bilden ovan med eldaren, där kan man nästan se hur det ser ut under pannan, även om eldaren precis är i vägen. Jag blev lite nyfiken på vad detta kan vara.

Vattenrost är ett nytt begrepp för mig. Vad innebär det? Finns inte omnämnt i Ånglokläran från 1949. Det finns något som heter asklådespolning som jag undrar om det är samma sak. Det är att man drar ned ett rör från toppen på förarens(ofta) injektor till asklådan så att man kan vattna askan och släcka gnistor när det är hög brandrisk. Men den ventilen skulle man inte heller vilja ha placerad där. Thor verkar ha en liten ventil för asklådespolning på eldarens injektor. Den sitter monterad på ventilen till slangen som man spolar durken med, på toppen av eldarens injektor.

Den nya bilden du visar är på en renslucka där man satt fast en ventil på tvättpluggen som sitter i mitten av luckan. Används för att tömma pannan på vatten och rensa ut slam.

Nej, det du ser på bilden är bara en av nitarna till pannbeklädnaden i skarven mellan sidoplåten och plåten som går runt gavel på pannan. Du kan skymta flera sådana nitar ovanför. Detta plus reflektionerna i plåten lurar ögat.
Dessutom så skulle en sådan spak inte sticka upp så mycket, bara ett par decimeter över golvet. Jämför med spaken till bakdampen. Du råkar inte ha någon bild på den högra vrån inne i hytten?

Hittade denna skakiga video som visar hytten i Thor under gång, kan vara intressant om du inte redan sett den: https://www.youtube.com/watch?v=kqio3KZOyig