Ämne: Thor i Tane
Visa ett inlägg
Gammal 2017-05-18, 22:50   #45
tanigardi
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Standard

Tack för Demoanimation och förklarande text, mycket utförlig, så jag skall nog lyckas få ihop det hela. Har inte haft tid att prova att göra animationen själv idag, för vackert väder och förmycket trädgårdsarbete.

Hade mina aningar om att det kunde vara reflektioner jag tog för en spak till framdampen, får väl försöka gissa mig fram till hur det skall se ut. Alla hyttbilder jag har tagit och som jag hittat på nätet visar ju mest förarsidan och finns det något från eldarsidan så visas ju inget ned mot golvet.

Tänk att man missat videon från hytten, trodde jag sett det mesta på youtube från ULJ. Synd bara att man inte ser något från eldarsidan, hade ju varit trevligt om man fått en skymt av framdampen.

Här kommer utdrag från Lokomotivläran 1910:

”415. Vattenrost. Afgiva de som bränsle använda kolen en segflytande slagg, d. v. s. baka ihop sig, brännas roststafvarna snart sönder af den varma slaggen. För att i någon mån förhindra detta användes en rost, som afkyles genom vatten, s. k. Vattenrost, hvarvid antigen hela rostytan bildas af rör, genom hvilka vatten strömmar, eller af omväxlande vattenrör och roststafvar.”

Lokreparatören som ägde lokläran har markerat stycket med blyerts, så det var väl något som var av intresse.

Åke
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat