Ännu mer suckar.
Har ägnat några dagar åt att lägga luftledningar till Älvsjö bangård, en del i Nynäsbanan. Dom vita kuberna i bilden är under visar kontakt- och justeringspunkter. Vid var och en krävs åtgärder för att bygga luftledningsnätet. Jag har räknat dom; nästan 250.
I Älvsjö ansluter Nynäsbanan till stambanan Stockholm söderut. Bangården bygger därför på en spårplan från 50-talet, trevligare så.
Under arbetet med ledningarna har TANE visat sig från sin sämsta sida: Spår har försvunnit, röda vertex har dykt upp ett flertal gånger och i växlar har växlingsmotorn försvunnit. Allt frusterande, alternativ irriterande.
Men värst: När jag tog bort de vita kuberna (Catenary high tool) hade delar av den norra bangården raserats (bild 2, spår 2 fr. v.). Förfärligt.
När jag lämnade norra bangården för att gå vidare i norra kollade jag omsorgsfullt att allt var OK. Sen dess har jag inte varit i närheten av norra delen. Handhavandeproblem kan uteslutas. I södra delen har ett par röda vertex fixats.
Som tur är har jag en parallellbana inlagd i en annan dator så att jag kan se hur spåren skall gå.
Nisse
|