Visa ett inlägg
Gammal 2017-06-05, 00:44   #69
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Bygget norrut går lika fort som det inte gick i verkligheten. Det tog 4 år att bygga sträckan Undveket-Kråkvattnet, så jag har jag gott om tid på mig! Jag har som tidigare sagt dragit spår upp till Kråkvattnet förbi stationen Undveket och lastageplatsen Ockhult/Gnölet.

Jag har utgått från verkliga kartor från mitten av 1800-talet för att kunna ge banan en hyfsat verklig dragning och för att kunna placera ut större berg och vatten på rätt ställen, även om distanserna mellan de olika platserna antagligen inte stämmer överens helt mot verkligheten.


Vi börjar vår resa i Forsvik där nu det kända bruket kommit på plats, precis så som det ser ut i verkligheten. I bakgrunden ser vi närmast WNJ-linjen norrut som drar iväg åt höger i bilden, vilken vi ska följa, men även den smalspåriga linjen som utgår från Forsvik Norra som drar iväg upp i skogen.


En bild från linjen mellan Forsvik och Undveket. Sb 1306 drar ett blandat tåg norrut.


Tåget bromsar in i Undveket. Uppe i skogen till vänster i bild skymtar häcken till sanatoriet, den största källan till resande till och från denna station.


Resan fortsätter, här passerar vi gården Svanhult intill sjön Undens strand, som faktiskt finns att finna på en verklig karta. Däremot har nog aldrig gården sett ut såhär, men lite artistisk frihet måste man ju få ha!


Obevakat i Ockhult heter ett kapitel i WNJ-boken, så är det ärven på min bana. Platsen är alltså Ockhult eller Gnölet som den senare kom att döpas om till, någon kilometer ifrån Kråkvattnet. Här slutar vår resa idag.

---

Än återstår en hel del landskapsbyggande, detaljerande av banvallar, utsättande av tavlor. Just nu är det någon kilometer norr om Undveket där man tar en omväg förbi månens yta som ska fixas..

Det är förresten ingen som har något bra tips om snygga marktexturer på riktigt svenskt urberg? Hittar inga bra built-in texturer för detta.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat