Visa ett inlägg
Gammal 2003-03-02, 18:07   #9
emges
Senior Member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Jag håller med dig också Pierre. Det jag gör är en hobby och att få dela med sig av sina alster är en kul del av det. Jag tror dock inte att vi behöver vara rädda för att payware tar över helt. När pengar kommer med ställs det helt andra krav också. Det måste vara något särdeles extra för att man skall betala för ett tillägg till ett spel. Dessutom uppstår ju omdelbart problemet att inte alla har det som används i en aktivitet eller scenario. Man får inte distribuera landskapsobjekt med freewarelandskap osv. Betalningsformerna och piratkopiering är också problem. Sist men inte minst så kan det konkurreras ut genom att någon ger ut samma sak som freeware om det inte är "tillräckligt" bra. Då får den som gjort det varken spridning eller pengar vilket nog inte är så kul. Jag skulle tro att det tar mycket längre tid att göra en sak som payware än freeware. Just på grund av det ställs helt andra krav på något man betalat för.

Det finns alltså många nackdelar med payware och jag tror freeware är en effektiv motpol till det. Många jämför med flightsim, men det är ju lite annorlunda med svenska tåg. Det är betydligt färre som är villiga att betala för ett svenskt lok än exempelvis en Boeing 747 som finns över hela världen. Marknaden för svenska prylar är nog lite för liten tror jag.

Därmed inte sagt att jag är emot payware. Bara att det är betydligt mer problem med det än man ofta tror.

Förresten tillåter licensen på Gmax payware överhuvudtaget? Jag har för mig att man måste ha en annan licens för det, eller 3ds max, men rätta mig om jag har fel.

/Mats
emges besöker inte forumet just nu