Visa ett inlägg
Gammal 2003-03-02, 21:35   #11
bexkman
Junior Member

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Jag är inte sådär väldigt insatt men jag diskuterade en del med en förare på Connex tub om det här. Vad jag förstod det så var en av de största förbättringarna med de nya vagnarna att de kan gå i betydligt tätare trafik. Så även om de får plats något mer människor i de äldre vagnarna så ökar kapaciteten något enormt när vi bara har nya vagnar.

För övrigt så är väl arbetsmiljön på de gamla vagnarna överhuvudtaget oacceptabel varför de ändå måste bort. Det är kanske inte så svårt att lista ut själv om man tänker sig hur det kan låta inuti tågen. Då kan man dels konstatera att tydligen så är bullernivån betydligt högre i förarhytten än i resten av tåget och dels fundera över hur det skulle kännas att vara i den miljön 7-10 timmar i stycket.

Som ganska nybliven tunnelbanependlare så har jag fascineras ganska mycket av omgivningens tunnelbanenostalgi och brist på tålamod. Jag skrattade högt när någon konstaterade upprört att det tar 10-15 sekunder att stänga en dörr. Jag har till min stora glädje insett att jag kan lungt vänta den tiden.

För dig som tycker det är jobbigt att hela utrymmet inte utnyttjas i vagnarna så har jag ett tips. Gå till mitten av tåget. Det är alltid mycket tommare där och ofta kan man få sittplats även under rusningstid. Så har du något att göra också under de skrämmande många minuter som man ibland får vänta på tåget.

Väl mött!

/Olof
bexkman besöker inte forumet just nu