Visa ett inlägg
Gammal 2003-03-10, 23:19   #6
Pelle E
Member
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 96
Standard

Hej Sten, du är inte ensam om att ha stora planer. Har haft MSTS nu i några månader och skaffat många hjälpmedel för att börja bygga nåt så småningom. Planerar att göra sträckan Sthlm-Norrköping när jag kan så pass att jag kan börja göra nåt av det så småningom. Just den rutten erbjuder ju både trafik på Nyköpingsbanan över Kolmården, enkelspårsdrift, samt höghastighetsbana med dubbelspår över Katrineholm. Följde dessutom tillblivelsen av den nya Grödingebanan i början på 90-talet och den skulle jag vilja bygga med den stora Igelstabron i Södertälje som utmaning i mitt nyinköpta TSM, om det går. Hoppas på det iallafall. Nu fattas bara att börja samla in information om sträckorna. Helst börja med att filma banan i båda riktningarna från sista vagnen i ett tåg eller om det går från förarplatsen i loket. Så innan ett ruttbygge kan komma igång har jag insett att det finns otroligt mkt att göra som förberedelse. Skaffa kartor bl.a över rutten är en bra början. Här kommer TsTools väl till pass med topografi iform av höjdkurvor från kartor direkt överförbara till MSTS terrängmodell. Som tur är så kan man ju hålla på med en rutt när man känner för det och bygga lite då och då. Gör jag slag i saken så lär det ta tid, men det skulle vara en intressant utmaning. Bara rutten Sthlm till Flemingsberg/Sthlms Syd lär ju ta ett tag att göra, där man sen skiljer sig från pendeltågsspåret mot Södertälje och kommer in på den spännande Grödingebanan med alla tunnlar och viadukter. Sen kan man ju göra avstickaren till Nynäshamn också från Älvsjö, vilket är mina hemtrakter. En spännande utmaning är det vart fall om man nu ska hålla intresset vid liv med MSTS. Det är som med orientering, vad ska man med det till om man inte har en karta... så börja bygg rutter!

/ P E

Pelle E besöker inte forumet just nu