Visa ett inlägg
Gammal 2021-04-24, 22:45   #110
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Benkegbg:
Ja, exakt LOD eller Level Of Detail som det står för är en teknik för att minska belastningen på datorn i spel, precis som beskrivs på sidan du länkar till.
LOD innebär helt enkelt att man skapar "nedbantade" varianter av sina modeller där man förenklar eller plockar bort detaljer. Ser man till exempel ett ånglok på 1000 m håll så finns det ju inte en chans att du ser den tunna wiren som går mellan hytten och säkerhetsventilen för att manuellt kunna öppna den vid behov. till exempel. Därför kan man helt ta bort den när man ser modellen på så stort avstånd. Som Tanigardi beskriver så använder man flera steg, s.k. LOD-steg, ofta mellan 3-5 steg, där man undan för undan förenklar och tar bort detaljer. Man gör det stegvis för att det inte ska märkas för betraktaren lika tydligt när man hoppar mellan två steg när man rör sig mot/bort från föremålet. Det fenomenet när man märker hur modellen hoppar mellan olika LOD-nivåer brukar kallas "popping". Detta fenomen är ganska vanligt om man kollar på spår i Trainz när man kör. Man ser ofta hur det finns en gräns där sliprarna ändrar form/färg på ett tydligt sätt en bit framför loket.


Hur man går till väga rent tekniskt beskriver Tanigardi lite grann också, man tar helt enkelt först och bygger sin modell i all sin glans med alla detaljer och finesser, precis som jag har gjort, den så kallade LOD0, 0:te LOD-nivån. Den ser man bara när man står väldigt nära loket. Sedan tar man och steg för steg förenklar modellen. I nästa steg (LOD1) som man ser om man står ett par 10-tal meter ifrån loket kanske man mest förenklar och gör små saker mer kantiga i modellen. Man tar kanske bort mini-detaljer också som inte längre kommer att synas då. Och på det sättet fortsätter man och tar LOD1-modellen och förenklar den till LOD2 som man kanske ser på runt 70-meter ifrån loket. Och sedan förenklar man LOD2 till en LOD3 modell, osv. Det hela innebär ofta en hel del manuellt (och ganska tråkigt) arbete, tyvärr.


Mazz:
Bara kul när det blir lite frågor och diskussioner!
LOD finns vad jag förstått det som (har bara använt det en gång tidigare faktiskt på mina omgjorda G3-vagnar) i två varianter: Ett lite enklare system som man bara konfigurerar i assetens config. Man skapar en lista med avstånd i meter som de olika LOD-nivåerna ska börja på (taggen mesh-table-lod-transition-distances, se: https://online.ts2009.com/mediaWiki/...tion-distances). Sedan ställer man in i varje mesh vilken LOD-nivå den ska synas på (taggen lod-level: https://online.ts2009.com/mediaWiki/...iner#lod-level), vill man visa den på nivån LOD2 så sätter man den taggen till 2 till exempel. Detta sätt räcker och bör nog användas för allt som inte är rullande fordon.

Andra alternativet är att i en mesh i mesh-tabeln ange en .lm-fil (https://online.ts2009.com/mediaWiki/...hp/LM.txt_file) som mesh istället för en vanlig .trainzmesh/.im-meshfil. Denna lm-fil är en textfil i vilken man kan ställa in olika LOD-nivåer och vilka .trainzmesh/.im mesher som ska användas vid de olika stegen. Dessutom kan man styra saker som att slå av animeringar, ta bort attachments osv. Detta sätt ska nog framförallt användas för rullande fordon, men man kan även använda det första sättet om det räcker för ens ändamål.
Det intressanta är att man kan nyttja båda systemet tillsammans: https://online.ts2009.com/mediaWiki/...LOD_Techniques

Är lite nyfiken, Tanigardi, vilket av systemen använder du, eller kör du båda tillsammans?

----

Nja, stenkolsdoft är jag rädd att du får fixa på egen hand än så länge! Men på tal om olja och när jag ändå har dig på tråden, Mazz, kanske man kan få lov att fråga om du har någon bra koll på Friedmanns smörjpump typ N? Du borde ha använt en då det sitter just en sådan i Sb 1306 nämligen!
WIP32_interior_ingame_friedmann.jpg

Jag har ju min kära ånglokslära till hjälp och den beskriver funktionen av smöjpumpen på ett tillfredsställande sätt, men det finns vissa detaljer som man kanske bara är intresserad av i verkligheten som jag skulle vilja veta om jag ska försöka scripta och simulera pumpen. (Ja, jag har nått nästa nivå av tågsimuleringsvansinne )
Vad jag undrar är följande:
1. Finns det någon standardordning som smörjställena är inkopplade i apparaten? Vad jag förstått så kopplas de tre vänstra pumparna till vänstra sidan på rörelsen och de tre högra till den högra sidan. Det låter ju logiskt. Men vart går de tre pumparna till på varje sida? Och är de kopplade så att de yttersta av de 6 pumparna går till motsvarande smörjställe på vänster/höger sida? Eller går pump 1 och pump 4 till motsvarande smörjställe på höger/vänster?
2. Mittenraden med rattar är ju graderade 1-10 för hur mycket olja som pumpas till just det smörjstället. Vilka inställningar brukar man ha för respektive smörjställe?
3. Hur mycket olja drar de olika smörjställena på ett ungefär (för en viss inställning med 1-10 ratten)? Kanske svårt att veta då det beror på lokets hastighet, inställning med 1-10-ratten osv, men pratar vi att man måste fylla på behållaren en gång per stationsuppehåll, eller en gång per dag, en gång per månad?
4. Med den övre ratten kan man koppla loss behållaren så att pumpen bara suger ifrån nivåröret, vilket möjliggör att man kan se hur mycket olja som sugs vid varje pumpslag. Har du använt denna funktion? Och hur snabbt på ett ungefär töms röret (igen, beror ju mycket på hastighet etc, men på ett ungefär)?

Många krångliga frågor men med lite svar och volymberäkningar på ritningen så kanske man kan räkna ut ungefär hur den borde bete sig i verkligheten! Frågan är väl om någon är intresserad av en perfekt simulerad smörjpump i en simulerad verklighet som inte behöver mista droppe olja för att flyta på ändå

Vore kul om du lyckas få ut saker till Trainz! Hojta till om du stöter på problem!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat