Stötte faktiskt själv på detta problem häromdagen och tänkt ändå passa på att förklara hur jag löser det ifall Tanigardi eller någon annan för den delen skulle vara intresserad:
Vad man behöver är:
Vinkeln mellan 1 kg/cm² och maxutslaget på manometerskalan
Vinkeln mellan 0 kg/cm² och 1 kg/cm² på manometerskalan
I den manometern jag håller på med blev det:
1-15 kg/cm²: 259°
0-1 kg/cm²: 13°
Så vad man gör är att man räknar ut hur stor vinkeln är mellan två närliggande gradtal på den linjära delen av manometern (1-15 kg/cm²) blir och sedan räknar man ut var 0:an borde ha varit om hela manometern vore linjär. Därefter kan man räkna ut den faktiska gradtalet som 0 kg/cm² på skalan faktiskt motsvarar på en helt linjär skala. Sedan i Trainz konfigurerar vi manometern till att ha en tänkt, helt linjär skala, men som slår i botten någonstans mellan 0 och 1 kg/cm² istället för exakt på 0. Så delen mellan 0 och 1 kommer att visa något fel, men delen över 1 kg/cm² blir helt rätt i spelet.
Så vinkeln mellan två av de linjära gradtalen på min manometer blir:
259° / (15 - 1) = 18.5° per gradtal på skalan (15 minus 1 för att det är 14 steg mellan gradtal 1 och gradtal 15)
Detta är ju lätt att dubbelkolla genom att kolla att det är ungefär 18.5° mellan exempelvis 1 och 2 kg/cm² på skalan. Om man vill kan man naturligtvis bara mäta vinkeln mellan två gradtal, men jag brukar köra på hela skalan för att minimera eventuella felmätningar.
Då vet vi att 0:an på en helt linjär skala borde varit 18.5° motsols om 1 kg/cm², men den är i själva verket bara 13° motsols. Då ska vi räkna ut vad 0:an på manometerskalan motsvarar för tryck om det hade varit en linjär skala hela vägen.
0:an som står på skalan motsvarar alltså (18.5° - 13°) = 5.5° medsols om den tänkta 0:an som vi hade haft om hela skalan varit linjär. Med den kunskapen kan vi enkelt räkna ut vad den 0:an som står på skalan motsvarar i kg/cm² på en linjär skala.
Vi räknar ut hur många procent av sträckan mellan två gradtal enligt den linjära delen av skalan som 5.5° motsvarar:
5.5° / 18.5° ~= 0.297 (alltså 29.7%)
Det innebär att 0:an på skalan också är 29.7% av värdet mellan 0 kg/cm² och 1 kg/cm² på den tänkta linjära skalan, vilket ju är just 0.297 kg/cm².
Så nu har vi allt! Till configen:
angles får man ställa in beroende på var man har pekat Y-axeln på emptyn:
* Pekar emptyn på 0:an på manometerskalan så blir det från 0 till (259° + 13°)
* Pekar emptyn på 1:an på manometerskalan så blir det från -13° till 259°
(Jag skriver det i grader här istället för radianer, för att det ska bli lättare att jämföra med siffrorna ovan. I configen får man naturligtvis omvandla till radianer

)
limits blir 0.297, 15 alltså de tryck som 0 kg/cm² respektive 15 kg/cm² på manometerskalan motsvarar.
Detta kommer ge en korrekt visande skala mellan 1 och 15 kg/cm², men den kommer att peka på 0 för alla tryck under 0.297 kg/cm². Dessutom kommer ju trycket mellan 0.297 kg/cm² och 1 kg/cm² att visas lite fel på skalan pga att den är ickelinjär på den delen. Men det är så bra det går att få det i Trainz.
Hoppas att det gick att begripa, annars får ni fråga