Några fler bilder skadar väl aldrig.
Förästen så har jag glömt att säga hur fina alla andra bilder i denna tråd är. Jag gick igenom nästan hela tråden i eftermiddags och det fanns mycket fina bilder bland dem.
Dessa bilder kommer från smalspårsdelen i Vidfred, Vidfred - Ankrum Järnväg.
Bild 1: På första bilden så väntar ett banarbetståg på att få avgå efter YBo5p. Detta tåg är draget av Z4p och innehåller ny ballast för hamnspåret.
Bild 2: Här så ser vi tåget i "Vidfredkurvan" - en infartskurva till Vidfreds bangård. Idag verkar lokföraren lite extra glad, undra varför...
Bild 3: För att komma ner mot hamnen så måste denna växel läggas om. Detta sköts oftast av banvaktaren, men idag så hade han glömt bort tiden och var iväg med familj till Stockholm - så en banarbetare fick istället lägga om den.
Bild 4: Här så ska lite ballast läggas av i en hög som ska köras ut senare. Denna lastkaj används numera bara av banavdelningen för bl.a. slipers och ballast. Det var för länge sedan vanligt gods lastades här.
Alla vagnar och lok går att hitta på STL:s hemsida (om man tänker bort att jag har bytt ut SJ märket på YP till järnvägens logga). Växlar (som syns) är gjorda av stora vågen. Övrigt material finns här:
http://www.banbyggarna.se/stl/ .