Visa ett inlägg
Gammal 2021-06-08, 17:36   #119
tanigardi
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Standard

Kolbädden har jag satt upp ett material med emission i Blender.

fyr_emit.jpg

Bakade ut emission materialet, sparade av det för att kopiera över det till albedon i materialet för trainz (maskade förståss av allt utom kolbädden), sedan gjorde jag en svartvit version av mitt emission-materialet som sparade av för att sedan kopiera in det i det slutliga materialet för Trainz. Resten av fyrens, valvets och väggarnas material satte jag upp med "area light" under kolbädden och bakade ut och gjorde på samma sätt med kolbädden. Materialet till Trainz består av både kolbädden, fyrens väggar och valvet.

Vad gäller displacementet på kolbädden använde jag mig av AO-mappen som ingick i PBR-materialet som jag laddat ned. Justerade den i Gimp så att de högsta punkterna var helt vita. Bakade ut den till lämplig ställe på Principeld BSDF (tror att jag valde metallic) och lade in den i normalmappens alphakanal.

Vad gäller nivåerna i height i normalmappen så har jag förstått det så att Trainz tolkar det så att 100% vitt är i nivå med meshet och alla mörkare nyanser hamnar lägre än meshets nivå, vilket gör det ju väldigt svårt att få att fungera när det är ett komplicerat objekt som är texturerat.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat