Skoj med flera 3D-modellerare, det behövs!
Vad jag kan se använder du Blender som 3D-program och om du dessutom kör TRS2019 eller TANE så har du allt du behöver i exponeringsväg direkt i Blender. Tidigare har man nämligen använt ett eget 3D-format i Trainz som heter .im (och innan det .pm), vilka krävde egna exporters, men nu sedan TANE så stödjer man och rekommenderar att man använder ett "officiellt" format som heter FBX, .fbx. Och detta format finns det en inbyggd exporter för i Blender.
Jag rekommenderar att du redan nu testar att snabbt UV-mappa och slänga på en test-textur på det du har och sedan försöker exportera det till Trainz som ett statiskt objekt. Det finns mycket fallgropar längs vägen, så det är lika bra att på ett tidigt stadium testa att bara få in någon sorts modell i Trainz för att bekanta sig med proceduren.

När det kommer till att göra och modifera assets till Trainz så är deras wiki väldigt användvar. Där står alla inställningar man kan ha i configar och guider för hur man exporterar och gör olika saker. Här är till exempel en bra tutorial på hur man exporterar med FBX från Blender och importerar i Trainz:
https://online.ts2009.com/mediaWiki/...nder_using_FBX
Dessutom rekommenderar jag att du kikar på PBR och lär dig det texturerings-workflowet redan från början, eftersom det ger mycket snyggare resultat och håller på att ersätta det gamla systemet. Tyvärr är ju PBR så pass nytt att bara en handfull assets är byggda med det, men fler kommer det att bli! Jag rekommenderar att du texturerar i 3D i till exempel Quixel Mixer (gratis och ganska lätt att lära sig). Tips och länkar till Youtube-tutorials om Mixer finns i min ånglokstråd.
Lycka till och fråga om du stöter på problem som du inte lyckas lösa!