Visa ett inlägg
Gammal 2021-08-26, 23:02   #134
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Insåg att jag råkat kopiera in samma länk två gånger i förra posten. Den andra bilden jag tänkt visa var denna, från Dingle, där man knappt ser tendern:
https://digitaltmuseum.se/021018037271/dingle-station
Notera ytterligare en spännande detalj, att första vagnen efter tendern är en Hs-vagn, alltså en kylvagn, där man expressfraktade fisk.

Rely:
Precis som du är inne på så kopplade man ihop lokets tankar med tenderns, vilket ger samma resultat som med ett tenderlok. Sa-loken har två stora balansrör under hytten, på var sida om loket. Dessa förbinder baktanken med den sidans sidotank. När man anordnade med dessa Kd-tendrar så satte man ventiler baktill på dessa balansrör. Sedan var det bara att koppla ihop med en slang, precis som på vanliga tenderlok. Så jag antar att vattennivån i tendern och i lokets tankar blev synkroniserat med detta.

En närbild på arrangemanget på Sa 1277 i modern tid finns här:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=26776
Jag tror att det är den vänstra av dessa som kopplades till tendern. Den andra är nog en ursprunglig tappventil när man ska tömma det sista ur tankarna. Måste ha varit ett blött göra att koppla på tendern om loket hade vatten i tankarna, för det ser inte ut att sitta någon ventil där, så vattnet lär ha forsat ut tills man skruvat dit slangen. Men jag antar att det satt någon slags lös ventil där förr i tiden.

Den enda hyfsat detaljerade bild från tiden det begav sig finns här:
http://i120.photobucket.com/albums/o...ad19350809.jpg
Det råkar också vara Sa 1277 på vändskivan i Strömstad den 9:e augusti 1935. Här ser man vattenslangen ganska tydligt.

Intressant nog så verkar det väldigt vanligt att (åtminstone på Sa-loken) lasta mer kol än att man kan stänga luckorna. Det finns mängder med bilder på det. Vissa individer fick en extra uppbyggnad av trä i höjd med hyttens tak. Det var väl på maskinsektioner där lokmästaren tröttnat på svinnet

----

Tanigardi:

Det är inte en särskilt känt och inte så vanligt. Jag känner inte till något annat sådant arrangemang på normalspår, men det har funnits på flera smalspåriga linjer. NVHJ och SÖJ hade tanklok med extra vattentender. Vad jag vet levererades loken med detta och hade det hela sin aktiva tid. Ibland dessa SÖJ 6 som ju är nära släkting till BLJ 6 som du bygger på.

SÖJ 6 när den var uppställd i Borgholm på 60-talet, notera slangkopplingarna både på tender och lok!:
https://digitaltmuseum.se/0210180516.../media?slide=0
https://digitaltmuseum.se/0210180516.../media?slide=0
Här verkar det dock sitta någon slags ångdriven pump precis nedanför ångdomen som pumpar in vatten i sidotankarna.
Vad jag förstår det som ska denna vattentender vara bevarad i Västervik idag tillsammans med loket.

Och en bild på SÖJ 2 där man ser slangkopplingen. Även här verkar det vara en pump:
https://digitaltmuseum.se/0210180937...olands-jarnvag

----


I nuläget har jag följande texturer:
Sa interiör: 2048x2048 för de stora delarna i hytten, 2048x2048 för alla armaturer, 2048x2048 för exteriöra modellen av loket, 1024*128 för flammorna (i två varianter, men man använder bara en åt gången), 1024x1024 för eldstaden, 256x256 för glödeffekten i eldstadhålet, 256x256 för glas och vatten
Sa lok: 2048x2048 för loket, 1024x1024 för luftpumpen och 512x512 (med parallax) för kol, 256x256 för vatten och glas samt i nuläget de båda interiör-texturerna i 2048x2048, men dessa ska jag nog skala ned till 1024x1024 sedan.
Sa drivhjul: 1024x1024
Sa löphjul: 1024x1024

Kd tender: 2048x2048 för tendern, 256x256 för vatten och glas
Kd tender hjul: 1024x1024 (samma textur som till lokets löphjul)

Har 8 attachments i interiörens mesh som bestämmer var flamm-animationen skall placeras ut. Skickar mail med detaljer.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat