Jag kommer att lägga upp några korta video sekvenser från olika delar av HNJ nätet och börjar med en nostalgisk resa utefter
Kinnared-Ätran banan och då i början av 1940-talet.
https://i.postimg.cc/JzqLvKWN/HNJ-G8-22.jpg
Du besöker stationer såsom Åhylte och Skogsgärde, där banvaktsstugorna (byggda i HNJ stil) också tjänade som biljett- och resgodsexpedition.
Signalanordningen bestod av T-semaforer.
Vidare passerar du Ballabo med plåtstins och liten träplattform.
Fegen hade ett sågverk vid sjön Fegen, där du kommer att se ett trätåg avgå mot Halmstad med HNJ G8 22 som dragare.
Slutstationen Ätran var en säckstation dit även bolaget Varberg-Ätrans järnväg(VbÄJ) anslöt.
Du kommer att se VbÄJ lok nummer 2.
Bolagen delade där ett lokstall med 2 platser och vändskiva.
Lastplatsen Ådalen med banvaktsstuga och stickspår till ån Ätran (timmer upplag) visas inte denna gång.
Belägen omkring 1 km från stationen Ätran.
Sträckan Kinnared-Ätran är på 18 km och har byggts upp med DEM (Digital Elevation Map) teknik.
Vissa svårigheter (Använt Google earth) har uppstått att lokalisera vart spåret gick i terrängen strax efter Kinnared men resultatet blev 18 km.
Precis som i verkligheten.
Samtliga bangårdsritningar är från 1930-talet.
Banan lades ned 1961.
Här kan du se videon:
https://youtu.be/-rqqozGBOR4
PS. En resa Ätran-Kinnared tog en timma och 5 minuter år 1917.