Nu finns Jönköpingsbanan version 2.0 ute:
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...680#post322680
Jag funderar över framtiden för rutten:
Byggproblem...
Att bygga i TS tar väldigt mycket tid och jag har numera inte så mycket fritid att jag vill lägga den på att svära över när editorn kraschar, felsöka scenarion som inte funkar när man kör dom, trots att dom ska funka i scenario editor. Och så vidare...
Det tar nu ca 4 minuter (!) att spara ändringar i rutten varje gång man gör en spårrelaterad ändring (dvs när tracks.bin ska genereras på nytt). Det är inte hållbart att bygga när det tar så lång tid att spara, vilket man ju vill göra ganska ofta för att vara säker på att arbetet inte går förlorat. Jag undrar om det går att lösa på något sätt?
En tanke jag har är att separera själva Jönköpingsbanan från Stockholmsdelen (det är väl ändå inte realistiskt att man någonsin kommer bygga ihop delarna, alltså stambanan mellan Stockholm och Nässjö). Då tänker jag att man kan göra en kopia av banan och ta bort Stockholm i ena varianten och ta bort Jönköping i den andra delen. Jag har provat lite med detta, men editorn (i 64 bit) kraschar omgående när man raderar stora områden. Jag vet inte om det finns något bättre sätt?
När jag gick in efter editor-krasch visade det sig att en del av mina "osparade" ändringar ändå fanns kvar. Alltså finns det någon sorts autosparfunktion numera? Jag har inte sett någon dokumentation om detta. Nackdelen med autospar är ju att ändringar som man råkat göra och inte vill ha kvar kan bli sparade.
En möjlig fortsättning?
Om jag ändå skulle bygga vidare får det nog bli i mindre, hanterbara etapper, som exempelvis:
- Bygga klart fram till Nässjö C. Spår är lagt fram till Nässjö C men det är ett stort jobb att bygga hela stationen och bangården (särskilt om det tar 4 minuter att spara efter varje ändring...).
- Knyta ihop Vaggerydsbanan på sträckan Månsarp-Jönköping. Här är spåret lagt men omgivning med mycket bebyggelse längs spåret måste fixas till.
- Fortsätta norrut från Mullsjö till Sandhem (och i förlängningen Falköping). Spår är lagt till Sandhem.
Mycket har som sagt hänt i infrastrukturen sedan 2020 när jag senast byggde på banan. Bland annat har ett antal plankorsningar slopats och STH höjts på flera sträckor. Frågan är om en eventuell fortsättning av rutten ska uppdateras till dagens status eller om man ska behålla banan så som den var ca 2020?