Citat:
Ursprungligen postat av Otto
Hej Håkan.
Jag har ett problem som jag tog upp och som du svarade på , men jag hade ställt frågan i fel tråd.
Jag vet att du vill att man skriver i rätt tråd, men jag är ledsen att jag tänkte fel. Så nu återupptar jag mitt problem i den här tråden.
Det som händer mig är att alla HBX Track Circuit Detector är svarta och saknar uppgiften om Vägskyddsanläggning som spårledningen tillhör. . I fältet står det nu Inget objekt funnet!. Namnet på spårledningen under Name finns kvar.
Jag har inga felmeddelanden.
Du säger ju också att vägskyddet är dynamiskt, så frågan är väl kanske varför fältet för namnet på spårledningen inte uppdateras.
Intressant att höra om du Håkan har någon teori.
//Otto
|
Hade hoppats på att Jockes förslag hade gjort underverk, men misstänkte att så inte skulle vara fallet, men väntade med att skriva något innan du hade testat hans förslag!
Eftersom systemet är dynamiskt och länkningen av objekten sköts automatiskt baserat på objektstyp och namn så är det svårt att hitta några direkta orsaker om det har fungerat förut, annat än att något har blivit korrupt. Det enda som sparas är vägkurens ID hos spårlogiken, det skulle teoretiskt kunna skapa problem om det finns gammal data som inte blir raderad när nya sökningar utförs.
Jag har vid arbetet med Signalsystemet upptäckt att värden som är ändrade kan använda ett föregående inställt värde och det är ytterligare en sak som gör att mitt förtroende för Trainz/Trainscript får sig en törn! Och nej, det är ingeting som jag har felanmält eftersom jag (än så länge) använder mig av T:ANE!
Jag har spanat lite på koden och även testat lite för att se hur objekten beter sig vid olika förutsättningar, så nu kommer frågestunden:
- Du skrev i vägskyddstråden att ett vägskydd fungerade, om så, är det några skillnader i anläggningstyp osv mellan de olika vägskydden?
- Vilken färg har vägkuren?
- Vilken färg har spårlogiken?
- Är spårlogiken länkad till sin vägkur?
- Listas det några spårledningsobjekt hos vägkuren?
- Listas det några spårledningsobjekt hos spårlogiken?
- Har du andra objekt som länkas/visas hos framförallt spårlogiken?
Några andra "förhållningsregler" eller tankar:
- När flera HB X TCD (gäller även den inbyggda men syns ju inte) har samma namn kommer endast en att länkas till vägskyddet de övriga blir svarta utan länkning, vilken som länkas är "slumpen". Om någon innehåller villkor så bör samtliga innehålla samma villkor, så att det inte spelar någon roll vilken som länkas.
Så länge som spårledningarna är inom samma avgränsade spåravsnitt (isolskarvar) så spelar inte den olänkade spårledningen någon roll för systemets funktion.
- En HB X TCD måste ha en länkad vägkur för att kunna visa någon annan färg än svart. Internt så länkas både vägkuren och spårlogiken men det är inget som syns för användaren.
Tester som du kan göra:
Spara INTE efter utförda tester eftersom risken finns att det inte går att återskapa problemet igen!
Testerna kan få olika resultat beroende på vilka objekt som är länkade och i vilken ordning de utförs, därför så kan det också vara bra att inte spara ifall man vill kunna utföra testerna i annan ordning men med samma grundförutsättningar.
Stäng alltid propertyrutan efter ändring av namnet.
- Byt signatur på vägkuren -> flytta spårlogiken lite så att den och HB X TCD uppdateras. Kontrollera att vägkuren är tom och byt tillbaka till det föregående namnet.
- Byt signatur på spårlogiken. Kontrollera att spårlogiken är tom och byt tillbaka till det föregående namnet.
- Byt namn på vägkuren och placera ut en ny vägkur med det föregående namnet -> flytta spårlogiken lite så att den och HB X TCD uppdateras.
- Byt namn på spårlogiken och placera ut en ny spårlogik med det föregående namnet.
- Placera ut en ny HB X TCD och namnge den som samma spårledning som en som är olänkad.
- Placera ut en ny HB X TCD och namnge den som samma spårledning som en som är olänkad fast med ett löptecken.
Under vilka av de ovanstående testerna verkar länkningen fungera?
Det finns även ett sista test som kan göras och det är att skapa en liten spårsnutt med en ny vägskyddsanläggning på. Det räcker ju med en C/D anläggning med en spårlogik, två isoler, två HB X TCD och två kryssmärken om man vill att vägkuren inte ska vara röd!
Helst ska detta test göras för sig (på samma bana) med samma förutsättningar som de övriga och borde också testas med att sparas och öppnas igen!
Det var några förslag i alla fall, svårt med testning på distans!
mvh
Håkan