Visa ett inlägg
Gammal Idag, 16:52   #36
blomsson
Medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Otto Visa inlägg
Hej.
Jag har testat lite vidare utan något positivt resultat.
Jag har kört Bulk asset update/replace men det hände inget. Funkar inte på samma sätt som när man lägger in en ny och sedan tar bort den gamla.
Open for edit och submit ledde inte till någonting.
Rebulld database som jag provade på olika sätt ledde inte heller till någonting.
Jag har inga egna villkor i mina vägskydd, så jag är nog inte i behov av din kommande funktion att kopiera ett påföljande objekt från ett nyligen utplacerat liknade objekt.
Det enda jag nu inte provat är Extended database repair och det vill jag i så fall göra när jag har en klonad bana, för säkerhets skull.
//Otto
Inte oväntat att dina tester inte gav något positivt resultat. Rebuild database och Extended database repair sker på alla installerade assets så borde inte spela någon roll ifall du klonat banan eller ej, men försiktighet skall oftast iakttagas!

Det enda som verkade konstigt var att inte Bulk asset update/replace fungerade som förväntat, det fick mig att utföra en mängd tester. Fördelen jag kanske har är att det finns "gömd" kod hos mina system som jag kan plocka fram och få fram mera information om en del objekt och skeenden.

Och det är precis som du beskriver, att det inte fungerar på samma vis att ersätta ett objekt i taget manuellt eller att göra det i "bulk", det som gör det ännu konstigare är att det inte hjälper att stänga banan och öppna den igen, vilket alltid borde fungera! Jag har studerat koden gjort en del tester men inte funnit något enkelt svar på det problemet, som jag inte tror har något med det ursprungliga problemet att göra, men vem vet! Vet inte om det är något fel i koden eller om det är Trainz fel, men det jag vet är att det utbytta objektet är ett helt nytt objekt med ett eget ID.

Lösning:
För att de objekt, i alla fall Spårlogiken och HB X TCD som är de som är testade, ska fungera efter en "Bulk-aktion" måste du öppna PR för varje objekt och sedan stänga den så att objektet "vaknar till liv"! Det kan ta lite tid innan förändringarna märks, men hos mig fungerar det. När du är nöjd måste du spara banan eftersom en omstart av banan inte kommer att uppdatera objekten, även fast den borde det!

Ett förtydligande:
Jag skriver en del om att både vägskyddssystemet och signalsystemet är dynamiska och att länkningar mm mellan objekten i de allra flesta fall sker automatiskt. Förutom när jag själv tvingar uppdateringar via anrop i koden har jag ingen kontroll på när eller hur ofta dessa anrop sker.
Uppdateringarna sker alltid när banan startas upp, både i surveyour och driver, när nya objekt läggs till och oftast när PR stängs.
Det som är svårt att uppnå ett önskvärt beteende vid är när objekt helt raderas eftersom det är svårt att arbeta med objekt som inte finns
Förtydligandet ligger i att det inte räcker att spara banan för att en länkning ska ske utan länkningen sker antingen via öppnande av banan eller påverkan av objekt.

mvh
Håkan
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat