Visa ett inlägg
Gammal 2003-03-21, 03:56   #25
MarcusF
Senior Member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Jonte, Jag gissar att du är Moderat. Hörde på Bo Lundgren idag under Riksdagsmötet. Moderaterna har nästan alltid stött USA i alla lägen.
Jag måste säga att jag tycker det är ganska patetiskt att Göran Person kommer med kritik först då opinion kräver det och Frankrike och Tyskland tagit ställning, men med en moderat regering skulle
vi kanske rent ha svenska krigsförband där nere. Vilken skamm det hade varit. Det påstås att 35 länder stödjer Usas krig. Dom flesta är fattiga u-länder ledda av diktatorer som hoppas på ekonomiskt stöd.
Bara Israel har en majoritet som stödjer kriget. Inte ens i Usa är krigsstödjarna majoritet enligt statistiska undersökningar.

Ingen här försvarar Sadam, visst är han ett avskumm, men Iraks befolkning kommer dö i tusental i detta krig. Visste du att Usa tex använder utarmat uran i sina pansarskott och i Tomahawk missiler. Nog vet du vad radioaktivitet innebär när levande varelser utsätts? Är det hyckleri om något att ange bla WMD som skäl för en attack när man använder det själv? Tycker du att Bush och hela Pax americana idén om amerikansk dominans och inflytande skiljer sig det minsta med fd Soviets ambitioner enligt alla Usa anhängare. Sväljer du all propaganda som kommer därifrån. Eftersom du verkar vara Moderat tror jag att du gör det

Tror du på fullt allvar att Irak innebär ett hot numera. Efter Gulfkriget och alla inspektioner och nedrustningar kan han på sin höjd tekniskt sätt attackera sin grannländer. Vilket han med all rätt gör nu i försvar (Kuwait med konventionellt utrustade Scud missiler). Och även om Sadamm är en vidrig diktator så är han mycket smart. Långt smartare än Bush. Men det är nog dom flesta
Han vet hur han skall utnyttja världopinionen för sina egna syften.

Kommunismen som nämnts är helt riktigt en idealistisk tanke som missbrukats av diktatorer. Tanken var ju att alla skulle vara jämnlika. Istället blev det en rik elit som skode sig på vanligt folk.
Precis som rå kapitalismen. Ja dom är inte så olika må du tro. Usa har aldrig behövt vara en diktatur. Genom propaganda, medvetna lögner och förskönade kan dom få sin egen befolkning att få en helt annan bild än vad som är den riktiga. Den rika eliten håller varandra om ryggen. Pengar och makt går hand i hand som vanligt.

Ifall Usa regeringen inte förstört dimplomatin med sin sex skjutar attityd och arrogans så kanske Fn hade kunnat låta vapeninspektörerna göra klart sitt jobb på med Iraks samarbete. Vad man än tycker om en stats ledare så finns det inget försvar att gå till attack utan omvärldens stöd. Det lärde sig Saddam när han intog Kuwait! Det tror jag Usa också kommer lära sig. Ensam är inte stark.

Naturligt vis finns det vissa amerikansa produkter man inte kan undvika. Microsofts windows dominerar bland op systemen. Och att Internetnätverken är baserat på amerikansk teknik visste jag redan.
Det finns inga alternativ. Fanns dom så skulle man ju kunna byta
------------------------------------------------------------------

MarcusF besöker inte forumet just nu