Vad som är rätt eller fel kommer vi aldrig att få veta.
Tänk om man kunde få välja två vägar att gå varje sekund.
Valde jag rätt sekund för sju år sedan tro. Tänkte han som satt uppe hos Sankte Per och tittar ner på eländet. Hade jag inte gått in i spelbutiken just den sekunden, så hade jag hunnit före damen i kön som inte visste vad hon skulle ha och då hade jag inte haft så bråttom hem och kört mot rött ljus just när långtradaren kom i full färd. Tänk om långtradarchauffören för fyra dagar sedan, hade druckit en öl mindre eller mer. Då kanske han hade pinkat ett par sekunder snabbare eller längre och inte kommit just då jag körde mot rött.
Tänk om Chamberlain inte hade gått på Hitlers blåsning av Münchenöverenskommelsen och ingripit redan då eller när tyskarna gick in i Rhenlandet.
Då hade vi kanske sluppit Andra världskriget med ca: 25 miljoner döda soldater, 25 miljoner döda civila i krigshandlingar. 6 miljoner döda judar för utrensningens skull och alla dom miljoner människor som dog av svält och sjukdomar. Vi slutar på en bit över 60 miljoner människor som dog under andra världskriget.
Men vad hade hänt om han hade handlat annorlunda. Hade Stalin invaderat Europa 1947 med 30 miljoner döda eller hade Island varit en stormakt 1978 efter sitt stora fälttåg som tog 150 miljoner liv.
Napoleon, Karl XII, Första världskriget, Amerikanska inbördeskriget m.m.
Tänk om dom hade hanlat annorlunda, hur hade världen sett ut.
Ja, vad är rätt eller fel.
Då vi inta kan vrida klockan tillbaka och prova nya vägar, så kommer vi aldrig att få reda på detta.
Likaså det som nu sker i Irak. Rätt eller fel???
Man kan ju inte heller säga att det får tiden utvissa.
För vi kan ju inte gå tillbaka och prova den andra vägen nu utan krig och se om det hade varit en bättre lösning.
Bara att beklaga att en massa oskyldiga människor och speciellt små barn som inte har gjort nått ont kommer att få sätta livet till för att vi vuxna inta kan lära oss att dra jämnt.
Men ingen kan säga att det ena är rätt och det andra är fel.
För det kommer vi aldrig att få reda på, bara gissa och spekulera i.
Bengan
|