Testrapport. Ja, nu har jag slutligen testat
TOCA Race Driver Demo. Lite sent kan tyckas, men detta beror på att vår gamla dator ej klarade med detta spel. Till en början testade jag att köra med tangentbord, vilket dessvärre snabbt visade sig värdelöst. Vilken tur då att man har en SideWinder Force Feedback-ratt, tänkte undertecknad och efter inkopplning av denna var det dags för en "riktig" provtur.
Det första intrycket är depåsnacket, mycket välgjort. Därefter får man ett varv på Brands Hatch (vet ej om det stavas så). Tyvärr är banan väldigt kort och har inte så många kurvor. Styrningen är som jag förmodade ganska dålig, dels är det svårt att kalibrera ratten rätt, men dels är det dålig känsla i själva spelet.
Körkänslan är lite tunn och fyrkantig, det är ingen riktig känsla med vägen. Konkurrenterna är ganska dåliga och bromsar alldeles för tidigt in i många kurvor. Men värre än allt detta är den totala och genomträngande känslan av arkadspel, lika påträngande som jag hade fruktat.
Att köra på femmans växel i 160 km/h in i en snäv böj skulle normalt sätt få bilen att antingen understyra ur banan eller också sladda vild. I TOCA Race Driver saktas farten ner automatiskt så fort man börjar svänga, och med svampig känsla och overkligt hög utgångsfart lämnar man kurvan bakom sig.
Hoppas att själva spelet är bättrem än demoversionen, i annat fall kan de räkna bort mig som potentioell köpare.