Hej Pelle!
Det här med hur lång tid det tar att lägga spår är svårt att lämna något rakt svar på... Att bara lägga en fiktiv linje, eller att följa en uppgjord marker-sträckning tar inte lång tid... Man kan dock göra dessa påståenden:
- En slingrande timmerbana tar betydligt längre att göra än en sträcka avsedd för 200km/t. Varför? Jo, höghastighetsbanan ska ha flacka radier på spåpren för att tillåta hög hastighet. För en 200km/t-sträckning så bör man inte understiga en radie på 1500m. En 20-graders kurva med den radien är kankse en km bara den... Som du sen följer med en 250m rak... Så, runt 4 spårdelar kan du ha hunnit igenom en hel tile. Timmerbanan kanske du har radier på 250m och rakdelarna kanske bara är 20m mellan kurverna. Tar alltså betydligt längre tid att bygga.
- En platt bana är mycket lättare att bygga än en kuperad. För varje spår som du lägger ska du direkt justera lutningen, och det tar viss tid och är en källa för fummel. Kuperade banavsnitt tar mer tid.
- En station är stört omöjligt att säga nån typisk tid för. Det beror ju alldeles på hur den ser ut. Och, ska man efterlikna en verklig station, så får man tror jag addera kanske 4 gånger i tidsåtgång för att få det bra. Jag förutsätter Xtracks naturligtvis, utan den kan man glömma verklighetsanknytning.
- Med Xtracks så går jobbet snabbare. (utgår ifrån en spårläggare som lärt sig "favoritspårkombinationerna") Med originalspåren går mycket extra tid åt att försöka lösa spårplanen med de till buds stående växlarna, vilket inte är många. Och, dessutom försöka lösa uppgiften utan att det blir hysteriskt mycket dynamiska spår. Du kan t.ex inte lägga en vänsterväxel direkt på en högerväxels kurva eller tvärtom. En av de vanligaste spårkombinationerna i verkligheten. Idiotiskt. Då får man försöka göra andra lösningar och ingen blir särskilt bra och tar tid.
Hur lång tid tgar det då för mig att lägga spår? Tja, med ovanstående sagt, det finns inga raka uppfattningar. Men, jag har haft kvällar där jag lagt en enkel station plus 6 mil linjesträckning på en kväll, men sen kommer allt arbete runt omkring. En station som nya Landbäck gick åt c:a 3 kvällar att lägga, med lite funderingar emellan. Så, spårläggningen är inte den största tidstjuven, utan det är utsmyckningen runt banan som drar iväg.
Och, den största tidsåtgången för spårläggningen är egentligen inte det operativa arbetet utan planeringsarbetet runt omkring.
/Mats A
LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14