Nu kommer vi igen in på en massa om, och det tycker ju jag är rätt kul...

-Om SJ köpt några såna pjäser från Hanomag eller via DSB FÖRE 1930 (när de usprungliga Atlantic-loken litt. A började få sin tredje drivaxel ditsatt) hade de antagligen fått litt. A2.
-Om det hade varit fråga om förstatligade privatbanelok före 1942 hade de under åtminstone en del av sin tid som förstatligade lok haft s.k. signaturlittera så som exv. Ostkustbanans lok fick OKa-OKf.
-Om de förstatligats efter 1942 när började man ordna upp litterasystemet inför den stora förstatligandevågen hade säkert dessa lok direkt fått ett ledigt nummer-underlittera. Vilket, det hade berott på varfrån det kom och vilket år det förstatligats, men det hade sannolikt hamnat mellan A3 och A9 eftersom det sista nummer-underlitterat som användes var A8.
Källa: Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar
/Lars B