Ämne: Äkta F-lok
Visa ett inlägg
Gammal 2003-09-01, 21:20   #11
sibbmark
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Mazz
Angående de danska loken... 1937 så såldes ju alla 11 loken till Danmark, varav senare 1200:an kom tillbaka till svenska spår senare i modern tid... Men, byggde danskarna sedan en ny version av loket? Hur många då och vilka skillnader? Nyfiken...
Jodå, det byggdes danska versioner av F-loket också... 25 stycken om jag inte har räknat fel. Dom byggdes mellan 1942 och 1950 och fick i Danmark littera E precis som de svenska loken fick där. Jag kan inte säga något om skillnader mellan de svenska och de danska loken, men någonstans i mitt bakhuvud har jag för mig att man bytte plats på eldarens och förarens platser, men det kan vara helt åt skogen fel.

Jag har letat efter en bra bild på ett danskt E-lok, men har bara lyckats få bilder på det när det är i storleksordningen 75 personer ivägen... Jag får bidra med en dålig bild istället. Bilden föerställer DSB E 991 (tillverkad av Frichs 1947 och alltså ett av de "heldanska" loken) vid Østerport station den 19:e juni 1997 när de danska järnvägarna firade sitt 150-årsjubileum. Trevligt att åka efter loket var det hur som helst. Loket tillhör nu DSB Museumstog och drar då och då utflyktståg. Ett systerlok finns att beskåda på Jernbanemuseet i Odense (nummer 994). Som ytterligare kuriosa kan nämnas att 991 var med och drog drottning Ingrids kista till begravningen i Roskilde år 2000 och nummer 994 drog kistan med hennes make kung Fredrik IX till Roskilde 1972. Ett synnerligen stilfult sätt att transportera sina avlidna kungligheter.

/Bosse

<center></center>
sibbmark besöker inte forumet just nu