Visa ett inlägg
Gammal 2003-09-22, 18:40   #7
sibbmark
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev y3fan
Hur får man till så att hjulen snurrar?

Jo jag har problem med texturen på vissa ställen, det ser ut som om hjulen är genomskinliga vilket de inte är, vad ska jag göra?

Sista frågan för tillfället hur gör man en snygg cab, med början på en jpg bild till en färdig cab?

Hur du får hjulen att snurra beror lite på vad du använder för program för att bygga modellen. Det enklaste är naturligtvis att du låter MSTS själv sköta allting med snurrande hjul... Om du döper axlarna till WHEELS1 och WHEELS2 så kommer MSTS själv att lösa det åt dig. Annars måste du gå in och skapa en animation av hjulen, det går i och för sig utmärkt att göra, men hur man gör det beror på vad du använder för program.

Om hjulen ser genomskinliga ut så låter det som att mappningen är fel. Hur ser hjulen ut när du tittar på dom i programmet du bygger loket i? Ser dom rätt ut där? Om dom ser skumma ut där så beror det säkert på att du har lagt mappningen fel. Ser dom rätt ut där så låter det som att du har en transparens liggande precis där i din ace-fil. Öppna ace-filen med TGATools2 och titta i fönstret till höger om du har råkat lägga en alphakanal precis på samma ställe som du har hjulet. Har du det så har du lösningen på problemet där.

Hur du gör en cab är faktiskt inte så svårt som många tror, hur du gör en snygg cab är betydligt värre. (Någon gång skall jag lyckas med det också...) Det är dock lite för svårt att förklara här på några få rader. Det finns en beskrivning på http://www.railpage.org.au/steam4me/...orial.v1.0.zip, prova den, den hjälper dig säkert!

Lycka till!

/Bosse
sibbmark besöker inte forumet just nu